تاکید بر همکاری دوجانبه در گفت‌وگوی پوتین با رئیس امارات

رئیس جمهور روسیه به دنبال دیدار هیات بلندپایه آمریکایی با رئیس امارات در تماس تلفنی با این مقام اماراتی درباره تقویت روابط همه جانبه مسکو-ابوظبی گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات تلفنی گفت‌وگو کرد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: پوتین در این گفت‌وگو بار دیگر درگذشت خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس سابق امارات را تسلیت و انتخاب محمد بن زاید برای جانشینی او را تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: از سطح مشارکت راهبردی بین دو کشور ابراز خرسندی شد و دو طرف تمایل خود را برای ادامه توسعه روابط دوستانه بین روسیه و امارات ابراز کردند.

بر اساس این بیانیه دو طرف توجه ویژه‌ای به مسائل همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری داشتند.

در این بیانیه آورده شده است: دو رهبر بر حمایت خود از ادامه هماهنگی در مورد موضوعات فوری در دستور کار بین المللی تاکید کردند و درباره ادامه تماس‌ها در سطوح مختلف توافق کردند.

این در حالی است که یک هیات بلندپایه آمریکایی شامگاه دوشنبه با مقامات امارات در ابوظبی دیدار کردند. این هیأت مرکب از «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، «لوید آستین» وزیر دفاع و «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا بود.

خبرگزاری امارات درباره این دیدار گفت که وزیر خارجه آمریکا در شام کاری با همتای اماراتی خود در ابوظبی چشم انداز روابط راهبردی دو کشور و فرصت‌هایی را که برای رشد و توسعه همکاری‌های مشترک در همه زمینه‌ها فراهم می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار داد.

دو طرف همچنین در مورد وضعیت منطقه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک از جمله تحولات بحران اوکراین گفت‌وگو کردند.

عبدالله بن زاید آل نهیان هم در این دیدار گفت که امارات عربی متحده عربی تحت رهبری محمد بن زاید آل نهیان، رئیس  این کشور، مشتاق تقویت روابط راهبردی خود با ایالات متحده برای دستیابی به منافع متقابل دو کشور و کمک به تحکیم ارکان  امنیت و ثبات در منطقه و برآورده کردن آرزوهای مردم امارات برای توسعه و رفاه است.

دولت آمریکا مدعی شده بود هدف از اعزام این تیم، تسلیت به امارات متحده عربی بابت درگذشت حاکم این کشور است، اما تحلیلگران اعزام این هیأت را در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین و تلاش کشورهای غربی جهت یافتن جایگزین برای نفت روسیه قابل توجه می‌دانند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکنون موضعی درباره جنگ اوکراین اتخاذ نکرده‌اند. از طرف دیگر، در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی درخواست  دولت بایدن برای افزایش تولید نفت را رد کرده‌اند.

انتهای پیام/.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه