والیبال باشگاه‌های آسیا| خودنمایی ایران با پیکان/ رقابت‌هایی فراتر از آسیا با حضور ستاره‌ها

والیبال ایران یک بار دیگر توانست میزبان یک رویداد بین‌المللی باشد و به خوبی از پس این کار برآمد.

به گزارش خبرنگار ورزشی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، دیدار نهایی رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا 2022 جمعه شب، 30 اردیبهشت در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار شد. تیم‌های پیکان تهران و سانتوری ژاپن در این مسابقه برای کسب مقام قهرمانی و جام بیست‌ودوم به مصاف یکدیگر رفتند و شاگردان پیمان اکبری با شکست 3 بر 2 تیم سانتوری سهمیه رقابت‌های باشگاه‌های جهان را به عنوان قهرمان قاره آسیا به دست آوردند.

پیکانی‌ها در پنج بازی قبلی موفق به شکست گاز جنوب، سانتوری، ناخون راتچاسیما، اربیل و تاراز قزاقستان شدند. تیم سانتوری با پذیرش این شکست، به مقام نایب قهرمانی دست یافت تا با چهار برد (ناخون راتچاسیما، گاز جنوب عراق، الریان قطر و مقاومت شهداب ایران) و دو شکست (پیکان دوبار) به کار خود در این رقابت‌ها پایان دهند.

به این ترتیب بیست‌ودومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا که از روز شنبه 24 اردیبهشت آغاز شده بود، با قهرمانی پیکان به پایان رسید و تیم‌های سانتوری ژاپن و مقاومت شهداب یزد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

پیکان همچنان پرافتخار در آسیا

نخستین دوره این رقابت‌ها در سال 1999 در چین برگزار شد و به غیر از سال‌های 2004 و 2020 که این مسابقات به دلیل شیوع بیماری سارس و کووید 19 برگزار نشد، در سایر سال‌ها رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا برگزار شده است.

والیبال ایران امسال برای چهارمین بار در این رقابت‌ها میزبان بود و جمهوری اسلامی ایران در سال 2002 برای نخستین بار میزبان این رقابت‌ها شد و در سال‌های 2004 و 2013 نیز میزبانی به ایران رسید. ایران با 24 مدال شامل 16 طلا، چهار نقره و چهار نشان برنز پرافتخارترین کشور قاره کهن آسیا در این رقابت‌ها محسوب می‌شود که این رکورد تا سال‌های متوالی حتی اگر نمایندگان ایران مدالی کسب نکند، پابرجا خواهد بود.

تیم پیکان تهران با هشت قهرمانی، دو نایب قهرمانی و دو نشان برنز پرافتخارترین باشگاه آسیا در این رقابت‌ها است. پیکانی‌ها که عنوان سومی جهان را نیز در پرونده کاری خود دارند، در سال‌های 2006 تا 2011 شش قهرمانی متوالی در این مسابقات به دست آوردند.

میزبانی شایسته ایران با تدارک پیکان

سالن 12 هزار نفری آزادی تهران در دیدار فینال تقریباً تکمیل شده بود و بعد از شیوع کرونا در سال 1398 برای نخستین بار این همه تماشاگر ایرانی موفق به تماشای دیداری والیبالی شدند. سید محمد پولادگر معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزیر ورزش و جوانان و محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال از جمله تماشاگران ویژه این دیدار بودند.

در این دوره از مسابقات تمام شرایط و امکانات با هماهنگی خوبی که بین فدراسیون والیبال و باشگاه‌ها پیکان ایجاد شده بود برای تیم‌ها درنظر گرفته شد. نظم برگزاری مسابقات و تمرین تیم‌ها مثال‌زدنی بود. محل اسکان و تمرین و تغذیه تیم‌ها از دیگر مواردی بود که تیم‌های حاضر در مسابقات از آن ابراز رضایت کردند.

حضور تماشاگران هم هرچند که در روزهای ابتدایی با مشکلاتی روبرو بود، اما رفته رفته بهتر شد و در روز فینال سالن 12 هزار نفری آزادی پس از حدود 2 سال دوباره زنده شد و با حضور پرشور تماشاگران نفس کشید. دیدن حضور پرشور تماشاگران و علاقمندان به والیبال در سالن 12 هزار نفری آزادی تنها حاصل تلاش مجموعه ایران خودرو بود.

رقابتی فراتر از آسیا با حضور ستاره‌ها

مجموعه پیکان و ایران خودرو نه تنها در بحث میزبانی بسیار خوب عمل کرد که در گرم کردن مسابقات والیبال باشگاه‌های آسیا هم قدم‌های خوبی برداشت. آنها با جذب ستاره‌هایی همچون اروین انگاپت، نیمیر عبدالعزیز، سعید معروف و سید محمد موسوی سایر تیم‌ها را هم مجبور کردند که با تمام قوا وارد مسابقات شوند.

در همین راستا تیم شهداب یزد هم برای رقابت با خودروسازان مجبور به جذب ستاره‌هایی همچون گوردن پرین، دونووان و سیمون شد. نماینده ژاپن هم دو بازیکن از چین و روسیه در ترکیب خود داشت که توانست با حضور همان نفرات شهداب را شکست دهد و به فینال هم برسد.

در مجموع رقابت‌های والیبال جام باشگاه‌های آسیا به میزبانی باشگاه پیکان را می‌توان رقابتی فراتر از آسیا دانست، چراکه نام‌هایی در این مسابقات حاضر بودند که شاید در سال‌های آینده کمتر در تیم‌های آسیایی حضور پیدا کنند. در نهایت هم این رقابت جهانی را پیکان توانست فتح کند و همچنان پرافتخارترین تیم آسیا باشد.

بازار داغ تقدیر و تشکرها و معرفی تیم رویایی

در حاشیه این مسابقات چند اتفاق هم رخ داد. شاید مهمترین آنها قدردانی باشگاه پیکان از سعید معروف، ستاره والیبال ایران بود. خودروسازان در اقدامی شایسته و قابل تقدیر پیراهن شماره 4 تیم خود را به احترام کاپیتان سابق تیم ملی والیبال بایگانی کردند. همچنین خودروسازان طی مراسمی از معروف تقدیر و تشکر کردند که پاسور پیکان در این مراسم با چشمانی اشکبار حضور داشت.

همچنین کنفدراسیون والیبال آسیا در ابتدای مراسم اختتامیه بیست‌ودومین دوره مسابقات قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا از خدمات ارزنده محمدرضا داورزنی در رشد و توسعه والیبال در قاره کهن آسیا با اهدای تندیس قدردانی کرد که این اقدام هم مورد توجه اهالی والیبال قرار گرفت.

در پایان این رقابت‌ها کمیته سیستم اطلاعات اسامی بازیکنان برتر در پست‌های مختلف را اعلام کرد که عنوان ارزشمندترین بازیکن به سعید معروف از تیم پیکان رسید.

فهرست هشت نفره تیم رویایی جام بیست‌ودوم به قرار زیر است:

ارزشمندترین بازیکن: میرسعید معروف از تیم پیکان تهران

بهترین مدافعان میانی: سیدمحمد موسوی عراقی از پیکان و نودرخان کادرخانوف از تاراز قزاقستان

بهترین مهاجمان قدرتی: ماساهیرو یاناگیدا از سانتوری و اروین انگاپت از پیکان

بهترین لیبرو: محمدرضا موذن از مقاومت شهداب یزد

بهترین پاسور: سعید معروف از پیکان

بهترین پشت خط زن: دیمیتری موزرسکی از سانتوری

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه