روایت غول کنکور در مدرسه و قیمت سرسام‌آور کتب تست/ مؤسسات کنکوری شماره دانش‌آموزان را از کجا می‌آورند؟

میزگردی با حضور تعدادی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم در آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد برگزار شد؛ دانش‌آموزان در این میزگرد معتقد بودند غول کنکور در مدرسه ساخته می‌شود و قیمت کتاب‌های کنکوری سرسام‌آور است.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد ـ گروه آموزش و پرورش: قرار است کنکور در سال ۱۴۰۲ با تغییراتی برگزار شود؛ مهم‌ترین اتفاقات آن هم این است که تأثیر مثبت معدل در پذیرش دانشگاه به سمت تأثیر قطعی معدل می‌رود؛ در حال حاضر تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور به صورت ۴۰ درصد مثبت است که از سال ۱۴۰۲ این تأثیر ۴۰ درصد قطعی خواهد شد.

مورد دیگر این است که حداقل سالی ۲ بار آزمون سراسری برگزار می‌شود و هر آزمون هم ۲ سال معتبر خواهد بود یعنی اگر داوطلب به هر دلیلی در یک آزمون دچار مشکل شد، می‌تواند در آزمون بعدی جبران کند.

اما مورد سوم، دروس عمومی است که در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد؛ به گفته مسؤولان شورای عالی انقلاب فرهنگی، قبلا ۳ درس در نمره نهایی کنکور لحاظ می‌شد اما بر اساس مصوبه این شورا، از این پس به مرور تمام دروس لحاظ می‌شود.

بر این است تصمیم گرفتیم میزگردی با حضور تعدادی از دانش‌آموزان که در سال تحصیلی جدید در پایه دوازدهم درس می‌خوانند و مشمول مصوبه کنکوری می‌شوند،  برگزار کنیم. این میزگرد با همکاری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار شد.

محمدمهدی محمدزاده دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته انسانی با معدل 19 از استان گیلان، نیما قاسمی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی با معدل 18 از استان کرمانشاه، امیرمحمد مهرجو دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک با معدل 19.16 از استان گیلان، عرفان درویشی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی با معدل 19 از استان اردبیل، محمدجواد عباسپور دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی با معدل 19.04 از استان فارس و علیرضا عباسی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک با معدل 18 از استان سمنان میهمان آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد بودند. 

** برخی دبیران، دانش‌آموزان را از کنکور می‌ترسانند

* فارس: موضوع کنکور به گفته مسؤولان و کارشناسان تعلیم و تربیت، نظام آموزشی را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ شما از چه زمانی سایه کنکور را بر سرتان احساس کردید؟

محمدزاده: هر خانواده‌ای یک عقیده و نظری دارد و بالاخره دوست دارند که فرزندشان در یکی از بهترین دانشگاه‌ها درس بخواند. اما موضوع کنکور بیشتر وقتی وارد دبیرستان می‌شویم، مطرح است؛ تعدادی از معلمان از سال اول که وارد دبیرستان‌ می‌شویم، غولی از کنکور درست می‌کنند و می‌گویند که باید درس بخوانید و از تفریح بزنید تا در کنکور قبول شوید. 

در حقیقت ترسی به دل دانش‌آموزان می‌اندازند که کنکور سخت‌ترین مرحله زندگی است؛ البته سخت است اما معتقدم با برنامه‌زیزی و درس خواندن حل می‌شود؛ برخی معلمان و دبیران سخت می‌گیرند و به جای امید، دانش‌آموزان را می‌ترسانند و از همان سال اول دبیرستان، غول کنکور بر سر دانش‌آموزان سنگینی می‌کند.

 قاسمی: درست است با ورود به دوره متوسطه دوم، وارد شرایط و جو کنکور می‌شویم. البته در پایه دوازدهم می‌فهمیم که هر آنچه درباره کنکور گفتن هم درست نیست. در حقیقت اگر تلاش کنی به نتیجه می‌رسی و این همه ترس بی‌دلیل است. 

** دغدغه‌ای به نام کمبود مشاور در آموزش و پرورش

درویشی: از همان اول دبیرستان ترس ایجاد می‌شود اما عمدتا بچه‌ها برای کنکور از تابستان منتهی به پایه دوازدهم شروع می‌کنند. یعنی درس خواندن برای کنکور و تست زنی چند سال نیست. 

قاسمی: معتقدم برای کسب رتبه در کنکور نیاز به تلاش واقعی است. 

مهرجو: اولین جایی که دانش‌آموز با کنکور آماده می‌شود، مدرسه است و آن هم وقتی است که از پایه نهم به دهم می‌رود. به نظرم مهم‌ترین دغدغه در زمینه کنکور، کمبود مشاور در آموزش و پرورش است که آسیب‌هایی را وارد می‌کند.

برای موضوع هدایت تحصیلی، مشاوران به پایه نهم یعنی دوره اول متوسطه منتقل می‌شوند تا به دانش‌آموزان برای هدایت تحصیلی کمک کنند اما دبیرستان‌ها از مشاور خالی می‌شوند. از سوی دیگر فرهنگ غلطی وجود دارد که دانش‌آموزان به مشاور مراجعه نمی‌کنند و همین است که می‌بینیم عمدتا آن کسانی وضعیت مالی خوبی دارند، با گرفتن مشاور و برنامه‌ریزی در کنکور موفق‌تر می‌شوند.

** غول کنکور در مدرسه ساخته می‌شود

عباسپور: دغدغه کنکور به نظرم از همان سال نهم که تعیین رشته می‌کنیم، شروع می‌شود چرا که رشته‌ تحصیلی متناسب با بازار کار در آینده انتخاب می‌کنیم. ورود به موضوع کنکور هم از اواسط پایه یازدهم، شکل جدی به خود می‌گیرد.

معتقدم از کنکور در مدرسه، غول ساخته می‌شود و حول کنکور، استرسی وجود دارد و اگر نباشد، شاید بچه‌ها بهتر نتیجه بگیرند. 

عباسی: پایه نهم که بودم، خیلی‌ها می‌گفتند که بهتر است به رشته تجربی بروم که بازار کاری خوبی دارد اما چون به رشته ریاضی علاقه داشتم، همین رشته را انتخاب کردم. درس خواندن و پذیرش در دانشگاه، یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای آینده است اما امکانات کنکور در تهران زیاد است و در مقابل آن در سایر شهرستان‌ها چنین امکاناتی نیست. 

نکته دیگر این است که مؤسسات کنکوری شماره ما را چگونه به دست می‌آورند که مدام با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند بسته‌های مختلف دارند. آنقدر تماس می‌گیرند و پیامک می‌زنند تا خانواده‌ها را راضی کنند. جالب است که هر بسته حداقل 5، 6 میلیون تومان قیمت دارد. البته قیمت بسته کتاب‌های عمومی کمتر است و حدود 3 میلیون تومان هزینه دارد.

بعضی خانواده‌ها گول همین مؤسسات را می‌خورند و این بسته‌ها را تهیه می‌کنند و بچه‌ها مجبورند از پایه دهم، زمانی را برای مطالعه این کتاب‌ها و ویدئوها بگذارند و جالب این است که وقتی به پایه دوازدهم می‌رسند، متوجه می‌شوند که این ویدئوها به درد نمی‌خورد. در حقیقت از اطلاعات کم خانواده‌ها در این زمینه سوء استفاده می‌شود. 

** سخت‌گیری برخی دبیران در نمره دادن به دانش‌آموزان

درویشی: یک موضوع مهم، سخت‌گیری برخی دبیران در نمره دادن به دانش‌آموزان است. یک دانش‌آموز در پایه هفتم، هشتم و نهم باید معدل بالا داشته باشد تا بتواند هدایت تحصیلی را با موفقیت طی کند. اما وقتی وارد دبیرستان می‌شود، دبیران سخت‌گیری زیادی می‌کنند و معدل‌ها افت می‌کند. 

نکته دیگر این است که وقتی دانش‌آموز هدایت تحصیلی می‌کند، بازار کار آن رشته را رصد می‌کند اما بعد از سه سال که وارد دانشگاه می‌شود می‌بیند که بازار کار از آن رشته‌ها اشباع شده است و حتی دانش‌آموز مجبور است به همین دلیل پشت کنکور بماند.

محمدزاده: به نظرم کنکور باعث می‌شود که موضوع یادگیری فراموش شود. در حقیقت بچه‌ها برای کنکور درس می‌خوانند تا بهترین دانشگاه قبول شوند و هدف، یادگیری نیست. 

** اخبار متناقض کنکور باعث سردرگمی می‌شود

* فارس: در این مدت، موضوع کنکور و تغییرات آن در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت، به نظر شما چقدر روی شما تأثیر گذاشته است؟

قاسمی: در این قضیه معتقدم که دانش‌آموزی که هدفش را مشخص می‌کند نباید کاری به حواشی داشته باشد. 

درویشی: این اخبار باعث سردرگمی می‌شود. هنوز هم دقیقا نمی‌دانیم چه شده است. اخبار متنوع و گاهی متناقض است. 

قاسمی: به نظرم ما نباید با تصمیم اشتباه عمر و ذهنمان را بگذرانیم.

درویشی: ما هنوز نمی‌دانیم کنکور چه زمانی برگزار می‌شود. 

مهرجو: گفتند کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود. 

درویشی: نکته مهم این است که چون تأثیر معدل در کنکور قطعی است، حتی یک صدم اختلاف می‌تواند، یک نفر را 500 نفر عقب‌تر یا جلوتر ببرد. 

عباسپور: ما نسبت به وضعیت امتحان نهایی هم نگرانیم. اینکه یک عده می‌توانند تقلب کنند و این اتفاق باعث می‌شود کسی که شایستگی ندارد رتبه بالاتری بگیرد. 

مهرجو: باید در سیستم نمره دهی هم نظارت باشد. ممکن است برخی مدارس نمره کیلویی به دانش‌آموز دهند.

عباسی: من شنیدیم در برخی مدارس روستایی، پاسخ سؤالات امتحانی را به دانش‌آموزان می‌دهند. به نظرم باید مسؤولان آموزش و پرورش این موارد را شفاف‌سازی کنند. 

** با منتشرکنندگان خبرهای زرد درباره کنکور برخورد شود

عباسپور: وقتی وزیر آموزش و پرورش به استان فارس آمد، ما درباره مشکلات کنکور به ایشان گفتیم اما گفت به ما ربط ندارد و به وزیر علوم بگویید. 

درویشی: هر روز یک خبر درباره تغییرات کنکور می‌آید که برخی متفاوت و متناقض است. 

مهرجو: یک سری خبرها هم که زرد است و برای جمع کردن مخاطب منتشر می‌شود. این خبرها باعث می‌شود که ذهن دانش‌آموزان منحرف شود. به نظرم باید با منتشر کنندگان این خبرها برخورد شود. 

قاسمی: در 10 هزار مدرسه بین نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نظرسنجی گذاشتیم که دانش‌آموزان معتقد بودند طرح کلی تصویب شده درباره کنکور خوب است اما آماده کردن زیرساخت‌ها در یک سال فراهم نیست و اجرای سریع آن، کار غلطی است. 

از سوی دیگر دانش‌آموزان می‌گفتند با تأثیر قطعی معدل شاهد سخت‌‌‌تر شدن سؤالات امتحان نهایی خواهیم بود. ضمن اینکه باید جلوی تقلب‌ها هم گرفته شود. 

** اگر فقط آموزش مهم بود، آموزش و پرورش، بال پرورش را حذف می‌کرد

محمدزاده: اخبار متنوع درباره کنکور، تأثیر روی دانش‌آموزان می‌گذارد و دانش‌آموز آینده خود را سخت می‌بیند. آنقدر استرس بر او تحمیل می‌شود که شاید حتی اگر خوب درس بخواند، نتیجه نگیرد. 

*‌ فارس: برخی معتقدند کنکور باعث شده است که از پرورش دور شویم، نظر شما چیست؟

محمدزاده: تحصیل یک دغدغه است اما فقطه دغدغه تحصیل نیست. اگر فقط آموزش مهم بود، آموزش و پرورش، بال پرورش را حذف می‌کرد. ما در دوره دبیرستان، کار فرهنگی و پرورشی می‌کردیم و دلیلش این است که به عنوان دانش‌آموز، دغدغه داریم که می‌توانیم مؤثر باشیم و مدرسه محل تمرین است. 

قاسمی: ما در کنار درس خواندن، کارهای تشکیلاتی و پرورشی انجام می‌دهیم. 

مهرجو: اگر دانش‌آموز را یک پرنده تصور کنیم، «آموزش» و «پرورش»، دو بال او هستند. معتقدم کنکور در چند ساعت، آینده دانش‌آموز را مشخص می‌کند و این اتفاق اشتباهی است. در هر حال اکنون کنکور هست اما اگر بال «پرورش» را اضافه کنیم، استرس کمتر می‌شود. 

**باید نظام آموزشی کلا عوض شود

* فارس: پیشنهاد شما برای حل مشکل کنکور چیست؟ 

عباسی: به نظرم باید نظام آموزشی کلا عوض شود. الان مثل کارخانه مجسمه‌سازی است که خروجی‌ها یکسان است و همه باید در کنکور شرکت می‌کنند تا موفق شوند. نکته بعدی خلاقیت است. معتقدم باید به استعدادهای دانش‌آموزان توجه شود و آنها را سمت و سو دهند. 

 ثمره آموزشی غلط، کنکور است و یک عمر زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر مافیای کنکور هم زندگی دانش‌آموز را احاطه کرده است. 

محمدزاده: از کنکور یک غول درست شده است. چرا کنکور حذف نمی‌شود که دست مافیای کنکور قطع شود؟ چرا به دانش‌آموزان استرس می‌دهند؟ حتی برخی درگیر آسیب‌هایی مانند اعتیاد می‌شوند.

به نظرم، اکنون دانش‌آموزان دغدغه تحصیل ندارند. کنکور فشارهای مختلفی به دانش‌آموزان وارد می‌کند و آنقدر زیاد است که دیگر دانش‌آموز  به مسائل دیگر توجه نمی‌کند و هیچ نقش مؤثری نمی‌تواند در جامعه ایفا کند. 

** شماره‌های دانش‌آموزان را چه کسی به مؤسسات کنکوری می‌دهد؟

عباسپور: معتقدم باید کنکور باشد که بچه‌ها را غربالگری کند اما کنکور بستر فساد را در مؤسسات آموزشی و مدارس را فراهم می‌کند. شماره‌های دانش‌آموزان را چه کسی به مؤسسات کنکوری می‌دهد؟

قاسمی: آموزش و پرورش رکن اساسی توسعه همه جانبه کشور است و باید نسبت به عملکرد آن، توجه ویژه صورت گیرد.

درویشی: به نظرم همه چیز در آموزش و پرورش به کنکور ختم می‌شود در حالی که نباید اینگونه باشد. اول از همه بای درس و کار و فناوری به پایه‌های پایین‌تر تحصیلی در دوره دبستان بیاید و بچه‌ها از کودکی با صنعت آشنا شوند. 

یکی از استرس‌های دانش‌آموزان این است که اگر در کنکور قبول نشوم، آینده‌ام خراب می‌شود و هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم. 

محمدزاده: کتاب کارآفرینی، کتاب بسیار مهمی است اما دبیر قوی را برای آن در نظر نمی‌گیرند. چرا نباید درس کارآفرینی مهم باشد؟ آن هم کتابی که می‌تواند آینده دانش‌آموز را تغییر دهد.

دانش‌آموزان فکر می‌کنند فقط دکتر و مهندس، شغل پردرآمدی است و واقعا این موارد را می‌توان به دانش‌آموزان آموزش داد.

**کنکور، بهترین روش گزینش بدترین نظام آموزشی است

مهرجو: دانش‌آموزان باید در دوره ابتدایی، استعدادیابی شوند و طبق استعدادهای‌شان، پرورش داده شوند. معتقدم کنکور، بهترین روش گزینش بدترین نظام آموزشی است. 

نکته بعدی درس سواد رسانه است و بر این باور هستیم که این درس باید در دبستان تدریس شود چرا که بهره‌وری آن بالاتر است. یعنی زمانی که دانش‌آموز با فضای مجازی آشنا می‌شود. البته کتاب سواد رسانه هم باید بازنگری شود چرا که اکنون دغدغه روز جامعه نیست. 

قاسمی: یک سری از مطالب کتاب درسی مفید نیست. صرفا به ذهن دانش‌آموز سرازیر می‌شود و همانطور هم بیرون می‌رود. این مطالب باید از کتب درسی حذف شوند چرا که هیچ سودی ندارند. 

بعضی کتاب‌ها مفید نیست و برخی هم توسط معلمان غیرمتخصص تدریس می‌شود و همین باعث می‌شود که مفید نباشد. برای این کتاب‌ها هزینه می‌شود اما برای دانش‌آموز مهم نیست. 

** هزینه‌های کنکور به شدت افزایش پیدا کرده است

درویشی: هزینه‌های کنکور به شدت افزایش پیدا کرده است. به دانش‌آموز در زمان کنکور و درس خواندن نیز نهادی نیست که کمک مالی کند تا بتوانند هزینه‌های کتاب‌های آموزشی و تست را بپردازند. 

یک کتاب ساده تست که کمترین کاربرد را دارد، بین 250 تا 300 هزار تومان هزینه می‌برد. شاید مبلغ بزرگی نباشد اما تهیه همین یک کتاب برای برخی دانش‌آموزان سخت است. 

انتهای پیام/ ت 50

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه