ثبت رکورد‌ ساخت نیروگاه در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم/ چرا تابستان امسال قطعی برق نداشتیم

رکوردزنی ساخت نیروگاه در یک سال با توسعه 6 هزار مگاواتی همراه با 5 برابر شدن نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه، یکی از عواملی بود که زمینه گذر بدون خاموشی از تابستان سال 1401 را در اولین سال دولت سیزدهم فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، فصل تابستان در سال‌های گذشته با یک کلیدواژه مهم همراه شده بود، «خاموشی‌های پیاپی» که از اردیبهشت‌ماه شروع شد و مشترکان صنعتی، کشاورزی و در نهایت مشترکان خانگی را دچار آشفتگی گسترده کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، خاموشی‌‌ها در سال گذشته در 5 مقطع زمانی یعنی انتهای اردیبهشت ماه سال 1400، اواسط خرداد، مرداد و در نهایت شهریورماه سال 1400 به اندازه‌ای شد که حتی شاهد قطعی برق بخش خانگی به صورت 4 الی 10 ساعت در روز بودیم.

بسیاری از صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ کشور نیز شرایط بسیار دشواری را در آخرین سال دولت قبل پشت سر گذاشتند، برای مثال حتی برق بزرگترین واحدهای فولادسازی کشور نیز برای بازه‌های زمانی به طور کامل و بدون برنامه اعلام شده قطع می‌شد تا وضعیت شبکه پایدار باقی بماند.

مقایسه میزان خاموشی برق و محدودیت صنایع در سال 1400

*چرا برق در تابستان امسال قطع نشد؟

با توجه به این شرایط در سال گذشته، همه مردم در سال جاری انتظار خاموشی را می‌کشیدند به ویژه اینکه یکی از گرمترین تابستان‌های یک دهه گذشته و رشد دما را شاهد بودیم.

با این وجود، شرایط تامین برق به هیچ عنوان مشابه سال گذشته به پیش نرفت. در بخش خانگی با وجود گذشته 2 ماه از آغاز فصل گرم یعنی نیمه خردادماه، هیچ خاموشی ناشی از ناترازی را تجربه نکرده است.

علاوه بر این میزان محدودیت برق صنایع کشور نسبت به سال گذشته 26.9 درصد کاهش پیدا کرده و در مشترکان بخش کشاورزی نیست 44 درصد بیشتر از سال گذشته برق دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این تامین برق مشترکان تجاری نیز 23.2 درصد بیشتر از سال گذشته انجام شد.

نکته قابل توجه اینکه در بخش صنایع کلیه برنامه مدیریت مصرف در قالب برنامه از پیش تعیین شده انجام شد. به این معنا که امکان کاهش آثار منفی ناشی از مدیریت مصرف با اقداماتی نظیر تغییر شیفت و همپوشانی زمان برنامه مدیریت مصرف با برنامه تعمیرات تابستانی وجود داشته باشد.

با توجه به این شرایط تامین برق در سال جاری، ممکن است یک سوال در ذهن تداعی شود که چه اتفاقی در سال جاری رخ داده است که تامین برق با شرایطی بسیار بهتر از سال گذشته دنبال می‌شود.

در پاسخ به این سوال باید گفت، مجموعه برنامه‌های افزایش ظرفیت برق کشور، طراحی برنامه مدیریت مصرف دقیق، اعلام برنامه صرفه‌جویی ادارات، تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق خانگی، اتمام برنامه تعمیرات نیروگاهی تا پیش از ورود به فصل گرم و دلایل متعدد دیگر، عامل تامین پایدار برق بوده است.

*جزئیات برنامه توسعه 6000 مگاواتی ظرفیت نیروگاهی

بر این اساس قصد داریم در این گزارش به یکی از محورهای تامین پایدار برق یعنی افزایش ظرفیت نیروگاهی بپردازیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، با روی کار آمدن دولت مردمی، برنامه ارتقای 35 هزار مگاواتی شامل 15 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت دولت، 10 هزار مگاوات نیروگاه با محوریت صنایع و 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به دولت ارائه شد.

در قالب این برنامه مقرر شد تا توسعه 6 هزار مگاواتی در سال اول دولت در دستور کار قرار گیرد.

در همین رابطه، همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بیان جزئیات برنامه 6000 هزار مگاواتی ساخت نیروگاه گفت:« برنامه‌ای که برای سال اول دولت در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان 6 هزار مگاوات است که از این مقدار 4900 مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است.»

حائری ادامه داد:« 4260 مگاوات از این برنامه واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع به عنوان اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع ساخته می‌شود.»

این مقام مسئول با بیان اینکه 500 مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، افزود: «همچنین 286 واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود 1115 مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.»

*رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در یک سال شکسته شد

نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال اول به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال در کشور شکسته شده است.

 بر اساس آمار، بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در طی یک سال مرتبط با سال 1389 با توسعه 4935 مگاواتی است اما در سال اول دولت سیزدهم رشد، 6 هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد با ارتقای 22 درصدی به ثبت برسد.

*نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه 5 برابر شد

در همین راستا، به استناد اطلاعات موجود در حال حاضر ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ساختگاه‌های نیروگاهی کشور مشغول به کار هستند.

این آمار در حالی است که در آخرین روزهای دولت قبل، با وجود مشکلات عدیده مرتبط با خاموشی فعالان حاضر در مکان واحدهای نیروگاهی در حال ساخت دو هزار و ۹۸۰ نفر برآورد می‌شود.

این یعنی نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه‌های کشور 4.8 برابر شده و رکوردهای بیشماری نیز در زمینه ساخت نیروگاه به ثبت رسیده است. برای مثال در نیروگاه سمنان شاهد رکوردزنی شرکت مپنا در احداث یک واحد نیروگاهی در دنیا بودیم.

با توجه به شرایط مذکور ارتقای 6 هزار مگاواتی زمینه جبران 31 درصدی ناترازی برق را فراهم کرد و نقش ویژه‌ای در تامین برق پایدار بخش خانگی ایفا کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه