| مطالبه حذف دلار از مبادلات تجاری و جایگزینی پول ملی

مخاطبان آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد با ثبت پویشی در سامانه خواستار حذف دلار از مبادلات خارجی کشور شده‌اند این در حالی است که در سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به ایران از نماد معاملاتی جفت ارزی ریال – روبل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، طی سال‌های اخیر بدهی آمریکا به کشورهای دیگر روز به روز افزایش داشته است به حدی که مبلغ این بدهی‌ها به بیش از ۲۰ تریلیون دلار معادل تولید ناخالص داخلی یک سال آمریکا رسیده است.

یکی از حربه های آمریکا برای اعمال تحریم علیه کشورها به موضوع مبادلات آنها از طریق دلار ارتباط پیدا می کند. در سال های گذشته کشور ما نیز به دلیل همین مساله و با تشدید تحریم های آمریکا، با مشکلاتی مواجه بوده است.

افزایش نرخ دلار در سال های گذشته باعث رشد قیمت برخی کالاهای وارداتی و برخی دیگر از کالاهای تولید شده در داخل کشور شده است که با حذف دلار از مبادلات تجاری می توان امیدوار بود اثر نوسان نرخ دلار بر اقتصاد کشور به حداقل برسد.

رئیس کل بانک مرکزی در زمینه حذف دلار از مبادلات خارجی کشور گفت: در دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب، رهبر انقلاب بر این موضوع تاکید کردند و خواستار حذف تدریجی دلار از تعاملات اقتصادی میان دو کشور شدند.

وی رونمایی از نماد معاملاتی جفت ارزی ریال – روبل با سفر رئیس جمهور روسیه به ایران را حاصل تلاش همه جانبه کارشناسان بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی بستر مناسبی برای استفاده از پولی ملی در تعاملات اقتصادی میان ایران و روسیه مهیا است و این امر تنها محدود به روسیه نخواهد بود بلکه تجار و بازرگانان می‌توانند در همه کشورهای حوزه آسیای میانه که از روبل استفاده می‌شود از این ارز برای تسویه حساب های تجاری خود در این کشورها استفاده کنند.

مخاطبان آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در سامانه با ثبت پویشی با عنوان «دلار را از تبادلات تجاری حذف کنید»، خواستار حذف دلار از مبادلات تجاری کشور شده اند. در این پویش آمده است: «لطفاً دلار را از مبادلات و ... بخصوص در تجارت، صادرات و واردات جلوگیری و حذف شود و بجای آن از واحد پول ملی یعنی تومان استفاده گردد تا دلار ارزشش کم، فشار اقتصادی و تحریم‌ها کمرنگ و واحد و ارزش پول ملی بیشتر شود».

بنابراین گزارش، آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه