بغداد: طوفان گرد و خاک روزانه 10 میلیارد دینار به عراق خسارت می‌زند

وزیر محیط زیست عراق گفت: تعداد روزهای طوفان گرد و غباری که طی ماه‌های امسال عراق را درنوردید به 100 روز رسید و خسارت اقتصادی به ازای هر روز بیش از 10 میلیارد دینار را به همراه داشت.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از الفرات نیوز، جاسم الفلاحی وزیر محیط زیست عراق در اظهاراتی خبری بیان کرد: مهمترین چالش پیش روی عراق تغییرات اقلیمی است که به یک تهدید بزرگ برای محیط زیست تبدیل شده است.

وی افزود: از جمله این تغییرات می توان به طوفان های گرد و خاکی اشاره کرد که طی ماه‌های گذشته سال جاری به مدت ۱۰۰ روز به ثبت رسیده و خسارات اقتصادی به ازای هر روز طوفانی ده میلیارد دینار ‌وارد کرده است.

الفلاحی با اشاره به وجود طرح‌های آتی برای ایجاد باد شکن و تثبیت کننده های خاک و ایجاد کمربند سبز گفت: خشکسالی و کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی، افزایش تخریب اراضی و گسترش بیابان زایی چالش هایی هستند که امنیت غذایی و زیست محیطی کشور را تهدید می کنند.

وی افزود: بزرگترین چالش تغییرات آب و هوایی که کشور با آن مواجه است کمبود منابع انرژی است که با فراوانی ذخیره آب مرتبط است و همچنین افزایش نرخ تبخیر منجر به از دست رفتن  25 تا 30 درصد از دارایی های آبی کشور است.

وی اضافه کرد: دمای بالا مستلزم استفاده بیشتر از منابع انرژی است و بنابراین باید تمایل به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، پاک و پایدار وجود داشته باشد که وزارتخانه محیط زیست با هماهنگی مسئولان ذی‌ربط برای اجرای پروژه‌هایی تلاش می‌کند که موجب کاهش استفاده یا اتلاف منابع انرژی در کشور می‌شود.

عراق یکی از برجسته‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شود که تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی اخیر که مهمترین آن خشکسالی است قرار گرفته است و فضاهای سبز و زمین‌های کشاورزی بر اثر خشکسالی از بین رفته است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه