شکیبایی: رژیم صهیونیستی دچار ناپایداری مزمن است

جانشین دبیر کل جمعیت دفاع از مردم فلسطین در ایران، گفت، جنایات جدید رژیم صهیونیستی در نوار غزه نشان داد که این رژیم از ناپایداری مزمن رنج می‌برد.

مهدی شکیبایی،‌ جانشین دبیر کل جمعیت دفاع از مردم فلسطین، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس، درباره حملات جنگده‌های رژیم ‌صیهیونیستی به نوار غزه، گفت: حملاتی را رژیم صهیونیستی از عصر جمعه شروع کرده و تا امروز ادامه دارد که در طول این جنایات بیش از سی فلسطینی از جمله چند کودک را به شهادت رسیده‌اند، این حملات دو علت دارد.

وی افزود: علت نخست به موضوعات داخل سرزمین‌های فلسطینی و تلاشی که این رژیم برای سرکوب جریان مقاومت، به عنوان ارکان اصلی مجاهدت‌های ملت فلسطین در رویارویی با اشغال‌گران صهیونیستی به‌ویژه جریان یا گروه جهاد اسلامی فلسطین دارد، برمی‌گردد.

شکیبایی ادامه داد: بعد از این‌که دوشنبه هفته گذشته رژیم‌ صهیونیستی یکی از فرماندهان ارشد جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری رود اردن در شهر «جنین» را بازداشت کرد، پیش‌بینی می‌کردند که جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه انتقام این اقدام رژیم صهیونیستی را بگیرد. بنابراین برای اینکه مانع از این اقدامات جنبش جهاد اسلامی شوند،‌حملات پیش‌دستانه‌ای را انجام دادند و یکی دیگر از فرماندهان ارشد جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه را ترور کردند.

وی با اشاره به حملات پیش‌دستانه رژیم صهیونیستی، ادامه افزود: این اقدام به دلیل هشدار به گروه‌های مقاومت فلسطینی و جنبش جهاد اسلامی بود تا مانع از حملات غافلگیرانه این جنبش بر ضد افراد صهیونیستی چه در مناطق مجاور غزه چه اماکن حیاتی رژیم از جمله حیفا، تل آویو، بئر السبع و سایر شهرها شود.

این کارشناس مسائل فلسطین، گفت: رژیم با انتخاب حملات بر ضد مقرهای جنبش جهاد اسلامی و دستگیری و ترور فرماندهان ارشد این جنبش تلاش کرده بود تا شکافی را میان جریان‌های مقاوت فلسطینی از جمله جنبش حماس، گروه‌های مقاومت مردمی فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین به‌وجود دارد.

شکیبایی با اشاره به بن‌بست سیاسی که رژیم‌ صهیونیستی با آن روبرو است، بیان کرد:‌ این رژیم با بن‌بست در فرایندهای سیاسی روبرو شده است و از درون درگیر بحران‌های متعددی در حوزه سیاسی و اجتماعی است. جریان‌های قدرت در آن‌جا به شدت با یکدیگر در نزاع هستند و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد به همین دلیل صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند که بحران داخلی خود را با حمله به جریان‌های مقاومت در فلسطین بپوشانند تا از این راه بتوانند با درست کردن یک دشمن فرضی در درون به نوعی اتحاد برسند و مشکلات را برون‌سپاری کنند.

شکیبایی با اشاره به دلیل دوم حملات رژیم‌صهیونیستی به جریان‌های مقاومت در فلسطین، اضافه کرد: بعد از سفر بایدن به منطقه و شکست او در دستیابی به هدف اصلی خودش؛ یعنی ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی و سرخوردگی رژیم صهیونیستی از این جریان حملات خود را به نوار غزه شروع کرد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی دو ماه قبل از سفر رییس‌جمهوری آمریکا به منطقه با تبلیغات گسترده‌ای تلاش کرده بود تا این‌گونه وانمود کند که شرایط در منطقه در برای به‌وجود آوردن ائتلاف یا یک ناتوی عربی با محوریت رژیم‌‌ صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، آماده است. در حقیقت این رژیم امیدوار بود که بتواند این ائتلاف را به‌وجود آورد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی قرار بود بعد از تشکیل ناتوی عربی به عنوان نخستین اقدام تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار دهد. اگر این اتفاق می‌افتاد، این رژیم موفق می‌شد، همه توجهات را از سرزمین‌های فلسطینی و به سمت جمهوری اسلامی ایران و جنگ با کشور ما منحرف کند، اما این اقدام بایدن و تلاش‌های رژیم صهیونیستی در این‌باره با بی اعتنایی کشورهای منطقه روبه‌رو شد.

جانشین دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین، بی‌اعتنایی کشورهای منطقه به درخواست آمریکا و رژیم صهیونیستی را شکست برای تشکیل یک ائتلاف نظامی ضد ایرانی، عنوان و بیان کرد: شکست رژیم در برابر کشورهای منطقه در واقع به معنای این بود که توجهات ملت‌های عربی و اسلامی به‌ویژه محور مقاومت بار دیگر متمرکز به اراضی فلسطین می‌شد و این موضوع بار روانی سنگینی را متوجه رژیم کرد. بنابراین آن‌ها تلاش کردند تا با حمله به نقاط ضعیف‌تر محور مقاومت به نوعی آمادگی خود را برای هرگونه جنگ احتمالی حفظ کنند.

شکیبایی با اشاره به دستگیری و به شهادت رساندن فرماندهان ارشد جنبش جهاد اسلامی در فلسطین، گفت: این جنبش به لحاظ تعداد افراد تشکیل دهنده آن سومین جنبش پرطرفدار در فلسطین بعد از جنبش های فتح و حماس است. جنبش جهاد اسلامی تنها گروهی است که به هیچ یک از فرایندهای سازش یا غیر سازش و مذاکرات با رژیم صهیونیستی ورود نکرده و هیچ یک از تشکیلات سازمان یافته شده بعد از قراداد اسلو را نیز به رسمیت نشناخته است. به همین دلیل آمریکایی‌ها این جنبش را عصیان‌گر می‌دانند.   

وی افزود: سیاست جنبش جهاد اسلامی به رغم همه فشارها، محدودیت‌ و حملاتی که علیه کادر این جنبش شده است، همچنان خواب را از چشمان رژیم صیونیستی روبوده است. جریان‌های مقاومت فلسطینی اگر تا به امروز روی پای خودشان ایستادند به خاطر وجود شخصیت‌های پر صلابتی مانند «تیسیر الجعبری»، «بسام السعدی» و قبل از ایشان مرحوم «رمضان عبدالله شلح» و شهید «فتحی شقاق» از کادرهای معروف جنبش جهاد اسلامی بودند. وجود این افراد سبب شده است که جریان‌های مقاومت به‌خصوص جنبش جهاد اسلامی روی پا باشند و همچنان در چارچوب منافع فلسطین اقدام به مجاهدت کنند.

وی تاکید کرد: سیاست رژیم صهیونیستی حذف فیزیکی فرماندهان ارشد جریان‌های مقاومت فلسطینی توانمند است تا از این راه قدرت و توان جنبش‌های مردمی فلسطین را به تحلیل ببرند. این رژیم با حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای ایران نیز تلاش کرد تا روند روبه رشد کشور جمهوری اسلامی ایران را در خصوص دستیابی به دانش هسته‌ای متوقف کنند؛ که هیچ گاه موفق نشدند.

شکیبایی معتقد است ترور سران جبنش‌های فلسطینی جز فرسایش برای این رژیم اشغاگر دستاورد دیگری نداشته است.

این کارشناس مسائل فلسطین با انتقاد از دولت‌های عربی و غربی و سازمان ملل متحد، بیان کرد: جامعه جهانی که تشکیل شده از شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر وابسته به آن  باید برای جلوگیری از این جنایات اقدام کنند. اما متاسفانه این نوع سازمان‌ها دست‌آویز اهداف قدرت‌هایی، مانند آمریکا و برخی از کشورهای اروپای که چند لایه از این رژیم حمایت می‌کنند، هستند.  

 وی افزود: در حالی‌که برخی از دولت‌ها نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت هستند، اما ملت‌های جهان کاملا هوشیار بوده و نسبت به این جنایات اعتراضات گسترده‌ای انجام داده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که این ملت‌ها کاملا مخالف با سیاست‌های دولت‌های خودشان در ارتباط با آرمان فلسطین حرکت می‌کنند.

شکیبایی پیش‌بینی کرد که اگر قیام عمومی در فلسطین با هدف رهاسازی و آزادسازی سرزمین اشغالی و مسجد الاقصی شروع شود، ملت‌های عربی و اسلامی و حتی آزادی‌خواهان جهان کنار ملت فلسطین قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به شروع اشغالگری رژیم صهیونیستی در سال 1948 در تبانی بزرگ آشکار با دولت های پیروز جنگ جهانی دوم در سال 1945 تاسیس شد هدف اصلی این بود که نقشه فلسطین از اطلس جهانی محود شود یعنی همه تلاش این بود که در ویرانه های دولت فلسطین دولتی را به نام اسراییل تشکیل دهند هرچند بخشی از این طرح و تبانی آنان محقق شد اما وجود  علمای بزرگ اسلامی در فلسطین، وجود مردمی هوشیار و مقاوم و ریشه دار و دارای تاریخ و تمدن در فلسطین تا به امروز اجازه نداده است رژیم صهیونیستی و اربابانش؛ یعنی امریکا، انگلیس و فرانسه بتوانند نام فلسطین را از اطلس جغرافیایی محقق کنند. این مهم محقق نشده است با مجاهدت و مقاومت ملت فلسطین و تقدیم جان‌ها و خون‌هایی که از جوانان فلسطینی که در این هفت دهه اخیر تقدیم راه آزادی فلسطین شده است.

اثبات هویت فلسطینی با انتقاضه سنگ و چوب

وی با یادآوری انتقاضه‌های فلسطین، گفت: فلسطینی‌های در «انتفاضه نخست» موفق شدند برای همه اثبات کنند که هویت «ملتی فلسطین» وجود دارد. موضوعی که رژیم صهیونیستی تلاش داشت که با تبلیغات به دنیا مخابره کند که در سرزمین‌‌های اشغالی هیچ فرد فلسطینی وجود ندارد و بگوید که این سرزمین از قدیم متعلق به یهودیان بوده است؛ اما انتفاضه اول فلسطینی‌ها که موسوم به سنگ و چوب شد به دنیا هویت فلسطین را ثابت کرد.

شکیبایی افزود: در «انتفاضه دوم»، مردم فلسطین به دنیا ثابت کردند که هویتی به نام «دولت فلسطین» هم وجود دارد. «دولت و ملت فلسطین» را انتفاضه‌‌ها و ایستادگی جریان‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی و متحدان غربی‌اش تحمیل کردند. این موضوعات سبب شد تا آمریکایی ها اعتراف کنند که باید برای فلسطین دولتی تشکیل شود، گرچه دولت مد نظر آمریکایی‌های با دولتی که جریان مقاومت و جمهوری اسلامی ایران درباره آن فکر می‌کند؛ یعنی دولت تاریخی از بهر تا نهر تفاوت‌های زیادی دارد.

همگرایی گروه‌های فلسطینی و تلاش برای تفرقه میان آن‌ها

وی درباره همگرایی گروه‌های مبارز فلسطینی، گفت: هرچند که رژیم با هدف قرار دادن کادرهای ارشد جنبش جهاد اسلامی تلاش می‌کند تا میان جنبش‌های حماس، جنبش جهاد، جبهه خلق برای آزادی فسلطین، جبهه مردمی مقاومت فلسطین و جریان‌های متعدد مقاومتی که در نوار غزه وجود دارد، تفرقه ایجاد کند، اما بلافاصله بعد از جنایتی که از جمعه عصر برضد اماکن جهاد اسلامی انجام داد، اتاق مشترک عملیات بین شاخه‌های نظامی همه گروه‌های مستقر در نوار غزه ایجاد شد و آن‌ها یکپارچگی و وحدت خودشان را اعلام کردند و هشدارهای شدیدالحنی را به رژیم صهیونیستی ارسال کردند. در حقیقت گروه‌های مبارز فلسطینی این پیام را به رژیم متجاوز ارسال کردند که در صورت ادامه حملات با اقدامات غافلگیر کننده در حوزه نظامی روبه‌رو خواهند بود.

شکیبایی به جامعه جهانی به‌خصوص کشورهای اروپایی که مرز مشترکی با منطقه غرب آسیا دارند، رفتار سازمانی گروه تروریستی داعش را یادوآور شد و گفت: رفتارهای سازمان‌یافته گروه تروریستی و مخوف داعش را به یاد بیاورید. اگر تاریخ مصرف اروپا برای رژیم صهیونیستی تمام شود؛ این رژیم همان‌کاری را که با کشورهای منطقه انجام داد، با کشورهای اروپایی نیز انجام خواهد داد. بنابراین این رژیم بیشتر از آنکه برای کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای سودمند باشد، خطرساز است.    

حمله به جنبش جهاد اسلامی و ناپایداری مزمن رژیم صهیونیستی

وی افزود: جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه بدون شک با چراغ سبز دولت آمریکا انجام شده است. چرا که این رژیم با این هم‌گسیخگی که اکنون در داخل دارد و به سمت پنجمین انتخابات خود در طول دو و نیم سال می‌روند جرات آنکه جبهه جدیدی رای علیه خودش به‌وجود آورد، نداشت. این موضوع نشان‌دهنده آن است که این رژیم از یک ناپایداری مزمنی می‌برد. بنابراین انها جرات اینکه جبهه جدیدی را علیه خودشان بوجود آوردند، نداشتند، مگر اینکه این رژیم از نظر استخباراتی، سیاسی و دیپلماتیک برای انجام این جنایت مورد حمایت قرار گرفته باشد.

شکیبایی بیان کرد:‌ حماس بلافاصله نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی علیه جنبش جهاد اسلامی موضع گرفت و اعلام کرد که جبهه گروه‌های مقاومت فلسطینی یک جبهه یکپارچه علیه رژیم صهیونیستی عمل خواهند کرد و اگر رژیم بخواهد حملات را ادامه دهد در قالب یک گروه واحد جواب را دریافت خواهد کرد. علاوه بر حماس سایر گروهای فلسطینی هم بلافلصله در کنار جنبش جهاد اسلامی قرار گرفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی از میانجی‌گری مصر درخواست کرده است که این رژیم را به شکل آبرومندانه ای از این باتلاقی که درست کرده است، نجات دهد. رژیم صهیونیستی تجربه های زیادی را دارد در این خصوص و می داند که اگر اتاق عملیات مشترکی در غزه شکل بگیرد پاسخ یکپارچه خواهد بود و این رژیم در شرایطی نیست که در پیش چشمان دوربین‌های تلویزیونی شکست دیگری را متحمل شود. بنابراین مواضع گروهای فلسطینی اصولی و چیزی بود که ما انتظار آن را داشتیم.

انتهای پیام/ص 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه