رشد آمار طلاق و لزوم توجه قانونگذار و فقها بر اصلاح قانون ازدواج و مهریه

بررسی علل افزایش طلاق و مشکلات مهریه در جامعه کنونی

در جوامع اسلامی علی الخصوص در کشورمان ایران در باب زندگی زناشوئی و ازدواج و تعهدات فی مابین زوج و زوجه  و مثال معروف (با لباس سفید می روی و با کفن از منزل شوهر خارج می شوی) اگر در گذشته کارکرد داشت متاسفانه در گذر زمان و ورود به زندگی مدرن و همچنین مهریه های نجومی که اکثریت به قریب با سکه تمام بهار آزادی و آن هم عندالمطالبه عقد نکاح جاری می شود و در تبدیل به پول رایج کشور مبالغ بالایی می شود که موجب تحریک و وسوسه زوجه و تزلزل زندگی مشترک و در نهایت منجر به دادخواست طلاق می شود که با یک گردش در مجتمع های قضائی خانواده میتوان به وضوح به سرگردانی مردانی برخورد که با هزاران امید پایه های زندگی مشترک را بنیان نهاده اند و اکنون در آستانه تهی شدن از مال و اموال و چه بسا بخاطر مهریه روانه زندان هستند.

با مطالعه احادیث و روایات ائمه نیز بر نکوهش مهریه بالا مواجه می شویم و درکل منظور شریعت از مهریه تحفه و هدیه ای بود که در بدو عقد نکاح بعنوان کادو و فی المجلس به زن داده می شد نه مبالغ کلان امروزی که بعنوان اهرم فشار برای مرد و فروپاشی بنیان خانواده تبدیل شده است.

در اسلام مهریه به عنوان حق تملک و یا برای جبران خسارت نیست، بلکه مالی است که از روی میل از جانب همسر به زن باید پرداخت شود.قرآن کریم در آیه‌ 4 سوره نساء از مهریه به عنوان «صدقات» یاد می‌کند و می‌فرماید: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَه، و مهرهای زنان را با میل قلبی و به عنوان هدیه به آن‌ها بدهید». یعنی مهریه، نرخ زن نیست، بلکه نشانه‌ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسرش است.»

همچنین کلمه «نِحْلَه» به معنی بخشش و عطیه است، مهریه را که یک عطیه الهی است و خدا بخاطر اینکه زن حقوق بیشتری در اجتماع داشته باشد و ضعف نسبی جسمی او از این راه جبران گردد قرار داده است. «تفسیر نمونه ج : 3 ص :  263»

1. پيامبر خدا( صلى الله عليه و آله)  فرمودند :تَياسَرُوا في الصَّداقِ ، فإنّ الرجُلَ لَيُعطِي المَرأةَ حتّى يَبقى ذلكَ في نفسِهِ علَيها حَسِيكَةً (در مهريه آسان بگيريد  زيرا مرد مهريه [سنگين] زن را مى دهد ، اما در دلش نسبت به او كينه و دشمنى پديد مى آيد) .

1. پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) فرمودند: «مِنْ بَرَكَةِ الْمَرْأَةِ خِفَّةُ مَئُونَتِهَا»(1)؛ (قدم زنى مبارك است كه هزينه اش كم باشد).

2. در روايات ديگرى از آن حضرت مى خوانيم: «أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِي ... أَقَلُّهُنَّ مَهْراً»(2)؛ (برترين زنان امّت من ... زنانى هستند كه مهريه آنان كمتر است).

3. حضرت على(عليه السلام) فرمود: «لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَكُونَ عَدَاوَةً»(3)؛ (مهريه زنانتان را سنگين نگيريد كه سرچشمه دشمنى و عداوت است)

متاسفانه از قدیم الایام ذهنیتی غیر واقع،مسموم و بطور صریح فمینیستی در جامعه رواج یافته که زن مظلوم ، اسیر و مطیع مرد هست و مرد فرمانروای او!درحالیکه با مطالعه قوانین مرتبط با زوجیت میتوان دید که اکثریت قریب به اتفاق قوانین به نفع زوجه یا همان بانوان هست .

در زیر به حقوق زنان مطابق قوانین جاری کشور می پردازیم تا مظلومیت مرد ایرانی کمی شفاف،مطرح و اعیان شود و امید آن است که قانونگذاران محترم  ، مراجع محترم تقلید و اساتید دانشگاه نسبت به اصلاح و یا تغییر برخی از قوانین اقدام نمایند تا جلوی وسوسه های شیطانی و تجاری شدن امر مقدس ازدواج و ترغیب به طلاق و ورشکستگی مردان که نیروهای کار کشور هستند گرفته شود. در این باب نیز میتوان قوانینی نوشت که باعث تجاری شدن امر مقدس ازدواج نگردد مثالا" قانونی وضع شود که تا 10 سکه بهار آزادی بعنوان عندالمطالبه و مابقی بعنوان عندالستطاعه در عقدنامه ثبت شود .

1- ماده 1082 قانون مدنی :به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تفسیر : به محض جاری شدن عقد زن همان لحظه میتواند مهریه خود را به اجرا بگذرد  و همچنین مطابق نظر قانونگذار زن در هر زمان که اراده کند چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد.حتی در صورتی که زن با فرد دیگری به همسرش خیانت کرده باشد، شرایط پرداخت مهریه برای مرد تغییری نخواهد کرد. در واقع حتی با وجود خیانت‌کار بودن زن نیز مرد موظف است حقوق مالی همسرش را بپردازد، و سپس از او به خاطر خیانت شکایت کند یا از زن جدا شود.

البته در شرایطی که زن رابطه نامشروعی با فرد دیگری داشته باشد و همسرش از او شکایت کند، با زن طبق قانونی که برای زنا یا دون زنا در نظر گرفته شده برخورد خواهد شد. در این شرایط اگر زن و مرد برای بخشش مهریه و اجتناب از شکایت مرد به خاطر خیانت زن توافق کنند، طلاق سریع‌تر انجام می‌شود و پرونده مختومه خواهد شد. تفسیر عامیانه اینکه حتی اگر زن را بخاطر زنا سنگسار هم بکنند مهریه به او تعلق می گیرد.

ماده 1129:در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید. ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.

تفسیر : به محض آنکه شوهر ورشکسته شد و توانائی پرداخت نفقه زن را نداشت بجای همدلی و پشت همسر بودن زن میتواند از دادگاه درخواست طلاق نماید.

ماده 1118:زن مستقلاً می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند.

تفسیر: این ماده از قانون، زن را مالک دارایی خودش می‌داند و این دارایی می‌تواند شامل ارث و درآمد حاصل از کار در بیرون از منزل باشد شوهر حق مداخله در این امور را ندارد یعنی درآمد مرد باید خرج زندگی مشترک شود ولی اگر زنی شاغل باشد و ساعات خود را در محیط کار بگذراند درآمد آن مختص خودش می باشد و مرد حق مداخله در آن ندارد ضمنا" مرد به سختی میتواند مانع کارکردن همسر خود ربشود مگر اینکه شغل زن باعث لطمه به آبرو و حیثیت مرد شود که آن هم به تشخیص دادگاه می باشد.

ماده 1176:مادر مجبور نیست که به طفل خود شیر بدهد مگر در صورتی که تغذیه طفل به غیر شیر مادر ممکن نباشد.

تفسیر:قانونگذار به قدری به زوجه اختیار داده است که حتی میتواند درقبال شیردادن به فرزندش از همسرش اجرت المثل شیر دادن به نوزاد دریافت کند. مگر اینکه نوزاد بجز شیر مادر نتواند تغذیه دیگری مانند شیرخشک داشته باشد.

ماده 1107:نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

تفسیر : اگر زن در خانه پدری خود تجملاتی زندگی می کرد و دارای کنیز و پیشخدمت و سایر امکانات بود مرد مکلف به ایجاد محیط و امکانات در همان حد می باشد قاعده کلی این است که حقوق زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شآن زن است. از ملاک های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان او می باشد.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه