رونمایی از مستند «رویای بزرگ»؛روایت پیشرفت نسل طلایی والیبال ایران

تهیه کننده مستند «رویای بزرگ» گفت: ما می‌خواستیم نسل طلایی والیبال ایران را روایت کنیم اینکه چه طوری این بچه ها به این مسیر رسیدند که متوجه شدیم وقتی آقای یزدانی خرم فدراسیون والیبال را تحویل می گیرد یک سرمربی از شوروی استخدام می کند، شهر به شهر استعدادیابی و پارامترهایی که برای این ورزش مهم است را لحاظ می‌کنند و بچه ها را گزینش می‌کنند و خب خود سرگذشت والیبال ایران هم جذابیتهای خاصی داشته است.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد ـ گروه هنر: در چندسال گذشته مجموعه سفیر فیلم که توسط چند جوان تازه نفس در دانشگاه شریف شکل گرفت به تولید مستندهایی رو آورد که هرکدام در جایگاه خود به موضوعی جریان‌ساز می‌پرداختند. هدف مستندها نقد مسائل روز بود و سعی کرد با همان تیم کوچکی که در ابتدا دور هم جمع شدند به طرح و حل مسائل مهم جامعه مثل خروج نخبگان در میراث آلبرتا تا مسئله خودکشی کادر درمان در مستند رزیدنت بپردازند. رفته رفته این تیم بزرگتر شد و حالا به جایی رسیده که در سال 1402 برای تولید مستند «رویای بزرگ» که راوی مسیر پرپیچ و خم والیبال ایران است برگزیده جایزه نخستین اجلاس روایت پیشرفت شود.

به همین مناسبت و همزمان با رونمایی این مستند در شهر گنبد کاووس پایتخت والیبال ایران با کارگردان و تهیه کننده این مستند به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

«رویای بزرگ» راوی مسیر پرپیچ و خم والیبال ایران

احسان مشکور کارگردان مستند «جایزه بزرگ» درباره ساخت این مستند که قرار بود پرتره‌ای از محمدرضا یزدانی خرم رئیس فدراسیون والیبال و کشتی ایران باشد گفت: یکی از دوستان به من ساخت مستند پرتره محمدرضا یزدانی خرم را پیشنهاد داد. من تحقیقاتی را انجام دادم و در پژوهش اولیه به این نتیجه رسیدم که رزومه مدیریتی ایشان در حوزه والیبال و کشتی به گونه‌ای است که اثرات آن به چشم می‌آید و قابلیت ساخت مستند را دارد. اما در فرآیند پژوهش به این نتیجه رسیدم که موضوع مستندم راجع به یک وجهه از مدیریت آقای یزدانی خرم یعنی تاریخ والیبال ایران باشد که در واقع نتیجه شیوه مدیریتی درست ایشان بود.

حسین محمدی واله تهیه کننده این مستند نیز درباره چرایی ساخت اثر توضیح داد: هر سوژه‌ای که مستندساز انتخاب می کند یک جذابیتی دارد. محمدرضا یزدانی خرم هم از دو اتاق کلنگی در امجدیه شروع کرده، مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده و به این نقطه ای که الان هست رسیده است. ما می‌خواستیم نسل طلایی والیبال ایران را روایت کنیم اینکه چه طوری این بچه ها به این مسیر رسیدند که متوجه شدیم وقتی آقای یزدانی خرم فدراسیون والیبال را تحویل می گیرد یک سرمربی از شوروی استخدام می کند، شهر به شهر استعدادیابی و پارامترهایی که برای این ورزش مهم است را لحاظ می‌کنند و  بچه ها را گزینش می‌کنند و خب خود سرگذشت والیبال ایران هم جذابیتهای خاصی داشته است از تاریخ شکست‌ها تا پیروزی های والیبال که سرانجام به پیشرفت والیبال ختم می شود.

مشکور درباره فرایند تغییر موضوع مستند بیان کرد: من با حسین محمدی واله تهیه کننده اثر جلسه‌ای گذاشتم تا او را درباره ساخت مستندی که اثرات مدیریتی آقای یزدانی خرم در والیبال ایران بود اقناع کنم که آقای واله هم پذیرفت. ولی متاسفانه در مسیر جمع بندی، یعنی در مرحله تایید طرح و تامین بودجه و اقناع کردن خود مجموعه سفیر فیلم که باید مستندی با موضوع روایت پیشرفت والیبال ایران که یک الگوی مطلوب مدیریتی جمهوری اسلامی است ساخته شود آقای یزدانی خرم را از دست دادیم و فوت کردند و ایشان به هیچ وجه در جریان تولید این مستند قرار نگرفت.

کارگردان مستند «رویای بزرگ» درباره بازه زمانی ساخت این مستند عنوان کرد: پژوهش مستند حدود دو ماه زمان برد چون باید دهه‌ای را روایت می‌کردم که آن زمان نبودم و کمتر از سه هفته هم نگارش فیلمنامه مستند طول کشید. در همان مدت پژوهش هم فرم‌های مختلف مستند ورزشی را می دیدم و به این فرم رسیدم.

مشکور ادامه داد: از چالش های ساخت این مستند باید بگویم که مستند ورزشی در ایران به خاطر پر هزینه بودن کم تولید می‌شود و برای مصاحبه با بازیکن‌ها باید به شهرهای مختلف می‌رفتیم و از طرفی بعضی از بازیکن ها هم در ایران نبودند که این فرایند حدود 9 ماه طول کشید. برای تولید به لحاظ بودجه‌ای خیلی سختی کشیدیم چون بودجه کمی داشتیم و این ما را اذیت می‌کرد.

حسین محمدی واله تهیه کننده این مستند اضافه کرد: مهمترین چالش ما در این مستند عدم حضور سعید معروف بود که یکی از بازیکنان مهم این چندسال اخیر در تیم والیبال ایران است اما به هیچ عنوان آقای معروف حاضر به مصاحبه با ما نشد.

مشکور افزود: همه افرادی که در مستند با آنها مصاحبه کردم یا خروجی پروژه کشف استعداد آقای یزدانی خرم مثل محمد موسوی یا فرهاد قائمی بودند و یا افرادی بودند که خروجی مدیریتی آقای یزدانی خرم بودند از معاون آقای یزدانی خرم تا روزنامه نگار ورزشی و بازیکن‌ها.

 فدراسیون‌های ورزشی باید بیشتر عالم رسانه را جدی بگیرند

محمدی واله بیان کرد: تنها جایی که از نظر مالی از ما حمایت کرد، مرکز سفیر فیلم بود. به نظر میرسد فدراسیون های ورزشی باید قدری بیشتر عالم رسانه را جدی بگیرند. به هر حال این تیم‌ها برای مردم تلاش می کنند. و اگر این تلاش‌ها دیده نشود چه ثمره ای دارد. ثمره‌اش این هست که مردم این تلاش ها و مسیر موفقیت یک تیم را ببینید.
واله درباره ساخت مستند ورزشی یادآور شد: ما سعی داریم که در رشته های ورزشی کار کنیم اما متاسفانه هنوز جایی برای حمایت رغبتی نشان نداده چون مستند ورزشی هزینه بالایی دارد.از طرفی هم دسترسی به این آدمها هم مقداری سخت است و کسی را می‌خواهد که پای کار باشد.

وی درپایان تاکید کرد: چند طرح هم بود که از نظر بودجه مشکلی نداشتیم اما مدیران باید نگاهشان را تغییر دهند که ورزش می‌تواند معادلات را عوض کند. در جام ملتهای آسیا مقابل ژاپن پیروز شدیم که این پیروزی‌ها برای جامعه می‌تواند امید آفرینی کند. مستند «رویای بزرگ» هم همین را به مردم القا می‌کند که ما یک مسیری را با اینکه خیلی سخت بوده طی کرده‌ایم و خیلی اذیت شدیم ولی توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و می‌شود با ساخت مستندهای ورزشی از این دست امید را به مردم منتقل کرد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه