کسری تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت

کسری تجاری آمریکا در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ کمی افزایش یافت؛ اما درمجموع در سال گذشته به دلیل کاهش واردات و افزایش صادرات بیشترین کاهش را طی ۱۴ سال گذشته داشت.

گزارش جدید وزارت بازرگانی آمریکا وضعیت رو به رشد اقتصاد آمریکا را به‌عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت نشان داد؛ به‌طوری‌که ارزش تعدیل‌شده براساس تورم صادرات نفت در دسامبر با افزایش ۱۵٫۹ درصدی به بالاترین سطح خود رسید. این کشور اکنون یک صادرکننده خالص نفت است و وابستگی خود به نفت خارجی را کاهش داده است و به کاهش کسری حساب‌جاری کمک کرده است.

اقتصاددانان انتظار داشتند تجارت که به رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته کمک کرد، در سال ۲۰۲۴ بیشتر حامی اقتصاد باقی بماند؛ اگرچه اختلالات کشتیرانی دریای سرخ و خشک‌سالی در کانال پاناما تهدیدهایی را به همراه داشته است.

متیو مارتین، اقتصاددان آمریکایی در آکسفورد اکونومیکس می‎‌گوید: تجارت خالص باید به‌عنوان عامل مثبتی در رشد سه‌ماهه اول سال باقی بماند.

به گفته او بزرگ‌ترین خطر ناشی از اختلال در حمل‌ونقل جهانی، قیمت‌های بالاتر کالاها است؛ اما زمان طولانی‌تر دریافت کالا هم می‌تواند منجر به تولید بیش‌ازحد یا کمتر از حد موجودی‌ها شود که خطراتی را برای چشم‌انداز کوتاه‌مدت واردات آمریکا ایجاد خواهد کرد.

دفتر تحلیل اقتصادی وزارت بازرگانی اعلام کرد کسری تجاری آمریکا ۰٫۵ درصد افزایش‌یافته و به ۶۲٫۲ میلیارد دلار رسیده است. داده‌های ماه نوامبر برای نشان دادن کاهش شکاف تجاری از ۶۳٫۲ میلیارد دلار به ۶۱٫۹ میلیارد دلار اصلاح شد.

کسری تجاری دسامبر آمریکا مطابق با پیش‌بینی اقتصاددانان بوده است. درحالی‌که این داده‌ها نزدیک به مفروضات دولت در برآورد تولید ناخالص داخلی ۳ ماهه چهارم بود، اقتصاددانان می‌گویند که تورم تعدیل‌شده یا به‌اصطلاح کسری تجاری واقعی اکنون کمتر از آن چیزی است که دولت تصور می‌کرد.

آن‌ها انتظار داشتند که سهم تجارت در تولید ناخالص داخلی از ۰٫۴۳ واحد درصد برآورد شده در ماه گذشته افزایش یابد. براساس گزارش تجارت دسامبر، آن‌ها پیش‌بینی کردند که رشد کلی تولید ناخالص داخلی ۳ ماهه چهارم از سرعت ۳٫۳ درصدی پیش‌بینی‌شده دولت به حدود ۳٫۶ درصد افزایش یابد.

رکورد بالای صادرات

شکاف تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۸٫۷ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش از سال ۲۰۰۹ تاکنون بوده و به ۷۷۳٫۴ میلیارد دلار رسیده است. این رقم ۲٫۸ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد که کمتر از ۳٫۷ درصد سال ۲۰۲۲ است. تجارت بیش از نیم درصد به رشد ۲٫۵ درصدی اقتصاد در سال گذشته اضافه کرد.

صادرات در سال گذشته با ۱٫۲ درصد افزایش به رکورد ۳ هزار میلیارد دلار رسید که این افزایش مدیون افزایش صادرات کالاهای سرمایه‌ای، وسایل نقلیه، قطعات و موتورها و همچنین کالاهای مصرفی و دیگر موارد بوده است. در بحبوحه کاهش عرضه‌های صنعتی که شامل نفت و کالاهای مصرفی می‌شود، واردات با ۳٫۶ درصد کاهش به ۳٫۸ هزار میلیارد دلار رسید.

صادرات ماهانه آمریکا سال را با ۱٫۵ درصد افزایش و رسیدن به ۲۵۸٫۲ میلیارد دلار در ماه دسامبر پایان داد. صادرات کالا با ۱٫۸ درصد افزایش به ۱۷۱٫۲ میلیارد دلار رسید. صادرات تجهیزات صنعتی و مواد اولیه هم ۳٫۳ میلیارد دلار افزایش یافت. صادرات کالاهای مصرفی مانند غذاها، خوراک‌ها و نوشیدنی‌ها نیز پیشرفت کرد. صادرات خدمات با ۰٫۸ میلیارد دلار افزایش به رکورد ۸۷ میلیارد دلار رسید.

باوجوداینکه واردات آمریکا در ماه دسامبر در بخش‌های مختلف با ۱٫۳ درصد افزایش به ۳۲۰٫۴ میلیارد دلار افزایش یافت؛ اما واردات کالاهای سرمایه‌ای و وسایل نقلیه، قطعات و موتورهای خودرو کاهش یافت. در بحبوحه افزایش حمل‌ونقل، واردات خدمات با ۰٫۵ میلیارد دلار افزایش به ۶۰٫۱ میلیارد دلار رسید.

اقتصاددانان چندان نگران کاهش واردات کالاهای سرمایه‌ای نیستند؛ شاخصی که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری ضعیف‌تر تجاری است و در طول زمان با رکود همراه است. کسری تجاری کالاهای واقعی آمریکا براساس گزارش اخیر در ماه دسامبر با ۱٫۴ درصد کاهش به ۸۲٫۸ میلیارد دلار رسیده است. صادرات واقعی دلاری نفت هم از ۱۵ میلیارد دلار در نوامبر به رکورد ۱۷٫۳ میلیارد دلار افزایش‌یافته است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه