میزگرد| اصولگرایان و مجمع هم‌افزایی قم برای انتخابات مجلس چه برنامه‌ای دارند؟

مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی استان قم از میان 70 نامزد و شورای هماهنگی اصولگرایان نیز از میان 42 داوطلب در نهایت هر کدام برای انتخابات مجلس به سه گزینه رسیده‌اند که قرار است با معرفی آنان به مردم، در رقم زدن آینده قم نقش‌آفرین باشند.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از قم_سعیده کرامتی: حضور مردم در انتخابات و انتخاب فرد اصلح، آینده کشور را رقم می‌زند و در فرآیند معرفی و انتخاب افراد اصلح گروه‌های سیاسی اثرگذار و نقش‌آفرین هستند و معرفی این گروه‌ها، سابقه و عملکرد آنان از اهمیت بسزایی برخودار است.

در این راستای دفتر آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در قم با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، میزبان دو گروه سیاسی تاثیرگذار در انتخابات بوده است و نمایندگان شورای هماهنگی اصول‌گرایان و مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی استان قم در نشستی در خصوص تاریخچه، پشتوانه و برنامه‌های گروه سیاسی خود، نامزد‌های انتخاباتی، فرآیند قرار گرفتن نامزدها در لیست‌ها و توقعات و انتظارات از آنان توضیحاتی ارائه کردند که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

* ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشته‌اید، لطفاً خود و گروه سیاسی‌‌تان را معرفی کنید.

محمد استوار میمندی، طلبه حوزه علمیه و عضو شورای مرکزی مجمع هم افزایی جوانان انقلابی قم هستم؛ این مجمع با رویکرد گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب در سال ۹۷ توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان منشور حرکت مردم در چهل سال دوم انقلاب اسلامی شکل گرفت.

مخاطبان مجمع هم‌افزایی جوانان هستند

در خصوص اعضای مجمع جوانان انقلابی همان‌گونه که از اسم آن مشخص است، مخاطبین شورا را بیشتر جوانان تشکیل می‌دهند که قرار است آینده کشور را رقم بزنند، البته این به معنی پیرزدایی نیست بلکه ترکیبی از تجارب و جوان‌گرایی است.

بعضی مسئولان آمریکایی اعلام کرده بودند که ما امسال در ۲۲ بهمن جشن فروپاشی انقلاب را برگزار می‌کنیم و از اکنون شمارش معکوس آن شروع شده است، اما بنا به فرموده مقام معظم رهبری و همت همین جوانان با صدای بلند فریاد می‌زنیم که نه تنها شمارش معکوس شروع نشده است بلکه ما با اراده قوی‌تر و با صلابت‌ بیشتر گام دوم انقلاب را آغاز می‌کنیم.

شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم با سابقه‌ای بیش از 20 سال و 28 مجموعه و فرد انقلابی

*بنده نیز ناطقی سخنگوی شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم هستم؛ این شورا بیش از ۲۰ سال است در استان قم تشکیل شده، متشکل از احزاب، گروه‌های مردمی و معتمدین استان‌ها است و اکثر مجموعه‌های صاحب شناسنامه انقلاب استان یکی از اعضا آن‌ها در شورای هماهنگی اصول‌گرایان حضور دارد؛ در ۲۰ سال اخیر به ویژه در انتخابات مرحله قبل اکثریت اعضایی که به شورا رسیدند از لیست شورای هماهنگی اصول‌گرایان بودند.

معتمدین استان، نمایندگان جامعه زینب، حزب موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران، جمعیت جانبازان، انجمن‌های اصناف و بازاریان، مجمع اصول‌گرایان ولایی، جامعه اسلامی کارگران، حزب قانون، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، نسل نو، انجمن اسلامی فرهنگیان، مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی و گروه‌های جهادی استان قم، جبهه پایداری، کانون خبرنگاران، رسانه‌های انقلابی، جمعیت رهپویان، کانون دانشجویان، کانون طلاب، جبهه ایستادگی ایران اسلامی، کانون ورزشکاران، کانون پیشکسوتان جهاد و شهادت، جمعیت رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی که در مجموع 28 نفر می‌شوند شورای اصلی را شکل می‌دهند.

افراد در سطح رئیس یا نماینده گروه‌های مختلف در جلسات شورا شرکت می‌کنند و تشکیل دهنده بدنه اصلی شورای اصول‌گرایان هستند؛ خارج از این جمع شورای هماهنگی اصول‌گرایان از دیرباز با بیوت مراجع و علما مرتبط بوده و از نظراتشان استفاده می‌کرده و برخی از علما به‌عنوان مهمان هم در جلسات شرکت می‌کنند.

اعضای جامعه مدرسین قصد ورود مستقیم به انتخابات مجلس را ندارند

شورای هماهنگی اصولگرایان گفت‌وگویی با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشته و از آن‌ها درخواست داشتیم که در امر معرفی نفرات شرکت کنند که اعضای جامعه فرمودند قصد ورود مستقیم را ندارند و وظیفه بر دوش ما افتاد.

شاخصه‌هایی را برای ارزیابی نامزدها تعیین کردیم و از مشورت نخبگان حوزه و دانشگاه استفاده کردیم و به 20 معیار رسیدیم که اشرافیت و التزام به ولایت فقیه، اشرافیت به قوانین، داشتن برنامه و راهکار اجرایی، آگاهی نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، شناخت فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان، سابقه اجرایی و مدیریتی در استان، اعتقاد به جوان‌گرایی، ساده‌زیستی و مردمی بودن، استفاده از خرد جمعی از جمله این شاخصه‌ها بوده است.

اعلام عمومی برای دریافت رزومه از کاندیدها انجام و از میان افراد داوطلب، 43 نفر به مصاحبه دعوت شدند که در جلسه مصاحبه نماینده با تجربه مجلس، دو عضو شورای شهر، یکی از خواهران، نماینده‌ای از حوزه علمیه، فردی از دانشگاه و آموزش و پرورش حضور داشتند و با داوطلبان گفت‌وگو می‌کردند.

فرم ارزیابی شورای هماهنگی اصولگرایان حاصل تلاش چند ساله بوده است و بعد از ارزیابی 43 نفر به 14 نفر رسیدیم که امتیاز بیشتری گرفته بودند و بعد به هفت نفر و در نهایت هم به سه نفر رسیده‌ایم که به زودی معرفی خواهند شد.

* برنامه شورای هماهنگی اصول‌گرایان برای مشارکت حداکثری مردم چیست؟

 

ناطقی: در بحث مشارکت حداکثری واقعیت این است که اگر کشورمان بخواهد به سمت پیشرفت چه از لحاظ اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قدم بردارد باید امنیت داشته باشد، در واقع لازمه هر پیشرفتی امنیت و حضور مردم در بزنگاه‌های اجتماعی است.

انتخابات امنیت و رفاه را برای کشور محقق می‌سازد

بزرگ‌ترین انسان‌های عالم اهل‌بیت(ع) بودند که مدیر بودن و کمال آنان هیچ شکی نیست اما حکومت امیرالمؤمنین(ع) هم شاید به موفقیت مورد نظر دست نیافت چراکه مردم به اندازه کافی پای کار حکومت ایشان نبودند.

انتخابات یکی از جایگاه‌های خاصی است که حضور مردم به‌عنوان حامیان حاکمیت را نشان می‌دهد راهپیمایی را ما می‌گوییم یک میلیون نفر آمدند اما خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند 100 هزار نفر آمدند اما در انتخابات نمی‌توان شک و شبهه ایجاد کرد و انتخابات است که باعث تقویت نظام اسلامی، تقویت کشور و ایجاد امنیت در کشور می‌شود که در سایه آن می‌توان رفاه، معیشت و اقتصاد را اصلاح کرد.

افزایش مشارکت در انتخابات با مردمی کردن فرآیندها امکان‌پذیر است

استوار: یکی از آسیب‌های دموکراسی و مردم‌سالاری در دنیا گرفتار شدن فرآیند دموکراسی در چنبره کانون‌های قدرت و ثروت است، همین مسئله به‌مرورزمان باعث سرخوردگی و ناامیدی مردم می‌شود و جای مردمی بودن به کانون‌های قدرت و ثروت داده می‌شد و این کانون‌ها کم‌کم در تصمیم‌گیری‌های مهم دخالت می‌کنند.

در کشور ما هم گاهی اوقات در عرصه‌هایی این مسئله خودش را نشان داده است هر چند خدا را شکر تا کنون انتخابات سالمی داشته‌ایم و با وجود شورای نگهبان کسی نمی‌توانسته عملی برای انحراف در انتخابات داشته باشد اما هر چقدر که بتوانیم فرآیند انتخابات را مردمی کنیم در حقیقت با تزریق امید، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت‌شان بیشتر می‌شود.

افرادی که در انتخابات مشارکت می‌کنند مردم هستند اما افرادی که خود را در معرض رأی قرار می‌دهند اگر که عواملی در تعیین این افراد شاخص دست داشت که نتوانیم به لحاظ مردم سالاری از آن‌ها دفاع کنیم این باعث روی‌گردانی مردم می‌شود.

گلایه تشکیل‌های انقلابی از سهم‌بندی برخی انقلابیون در انتخابات 

مجمع هم افزایی متشکل از گروه‌ها، تشکل‌ها و هیأت‌های مذهبی متعدد است که این‌ها دو آسیب را مورد توجه قرار می‌دادند نخست اینکه تشکیلات و ساختار خوبی برای جریان انقلابی نبود و باید ساختار و تشکیلاتی ایجاد شود که بتواند مردم را به سمت انتخابات سوق دهد؛ در مقاطعی هم که ائتلاف‌های مختلف شکل گرفته بیشتر شرکت سهامی بوده برای سهم‌بندی در انتخابات و می‌گفتند که هر یک یا چند حزب یک نماینده سهم دارد.

این شرکت سهامی که برخی از تشکل‌های انقلابی به سمت آن می‌رفتند به عنوان یک آسیب شناخته شد چراکه افراد بر اساس کارآمدی شناخته نمی‌شدند بلکه بر اساس سفارش‌ها و توصیه‌های بیرونی شناخته می‌شدند و آن جمع هم چاره‌ای نداشت جز اینکه آن فرد را معرفی کند.

 با شکل‌گیری شوراها و جبهه‌ها آسیب اول برطرف شد و قرار شد فرآیندی تعیین شود تا افراد بر اساس کارآمدی به مردم معرفی شوند و در این راستا نیز مجمع هم افزایی به این نتیجه رسید که کمیته‌های ارزیابی را خارج از مجمع تعیین کند تا افرادی که حتی شهرت بالایی هم امکان دارد نداشته باشد به لیست مجمع بدون توصیه افراد دیگر راه یابند.

ما معتقد هستیم که کشور ما استعدادهای نهفته‌ای دارد که باید این افراد را شناسایی و به جامعه معرفی کنیم، ارزیابی در مجمع هم‌افزایی با دعوت از 40 نفر از اصناف و تشکل‌ها انجام شده است که از شورای مرکزی هم فقط دو نفر در این ارزیابی رأی می‌دادند هر چند در این جلسات حضور داشتند.

از 70 نفری که سوابق خود را ارائه داده بودند همه به مصاحبه دعوت شدند و بعد 20 نفر به مرحله دوم ارزیابی راه پیدا کردند و بنا شد مرحله دوم به صورت عمومی برگزار شود تا هم ناظرانی باشند که نظارت کنند و هم فضای انتخاباتی در قم رونق بیشتری بگیرد.

کمیته ارزیابی جمع‌بندی خود را انجام داد و به هفت نفر رسید که از این میان نیز دو نفر انتخاب شدند که با پنج نفر دیگر فاصله زیادی داشتند و افراد دیگر هم به علت نمره پایین از لیست مورد توصیه حذف شدند.

شورای مرکزی مجمع میان هفت نفر بررسی مجددی را انجام داد و برخی از اعضای شورای مرکزی به دلیل شناختی که داشتند به یک نفر که خارج از این هفت نفر بود تمایل داشتند اما با توجه به اهمیت کمیته ارزیابی، تمرکز بر همین هفت نفر گذاشته شد. 

میان این هفت نفر نیز شورای مرکزی به یک لیست سه نفر رسیده است و البته این لیست در تعامل با گروه‌های مختلف و بزرگانی که مجمع هم‌افزایی با آن‌ها در ارتباط است ارائه شده است؛ از جمله این بزرگان دو نفر از اساتید مطرح درس خارج حوزه و فقهای بارز مجمع هم‌افزایی هستند.  

* آیا نظارت و ارزیابی‌ها مختص به انتخابات است یا بعدازآن همچنان ادامه دارد؟

استوار: نماینده‌ای که از سمت ما انتخاب می‌شود، تمامی ارزیابی‌ها را گذرانده است؛ وظایف نمایندگان قانون‌گذاری بر مجلس و نظارت بر حسن اجرای آن است، بعد از انتخابات هم همچنان اگر نماینده‌ای خلاف وعده‌ای که داده‌ است عمل کند با آن برخورد می‌شود.

این افراد باید با مشکلات قم آشنا باشند و در کنار مسئولان برای رفع مشکلات تلاش کنند، نماینده برای اینکه مردمی باشد و ارتباط بهتری با مردم داشته باشد باید ناظر به مشکلات قم مسئله‌شناسی کرده و راهکار هم برای رفع مشکل داشته باشد.

 

ناطقی: افرادی که ما به‌عنوان لیست شورا به مردم معرفی می‌کنیم در ابتدا باید نسبت به عملکردشان به مردم پاسخگو باشند و بعد از مردم به شورای هماهنگی اصول‌گرایان پاسخ‌ بدهند؛ زیرا مردم با اعتماد به این افراد رای می‌دهند و تحت هیچ شرایطی نباید به اعتماد مردم لطمه وارد شود.

نمایندگان باید به مردم و شورا پاسخگو باشند

ما به این نمایندگانی که توسط مردم انتخاب می‌شوند می‌گوییم که همچنان بر کار شما نظارت داریم و به‌عنوان مجموعه‌های انقلابی شما را رصد می‌کنیم و شما هم باید در برابر تمامی اقداماتی که انجام می‌دهید پاسخگو باشید.

خیلی شاید عجیب نباشد که ما امروز یک نفر را به عنوان لیست شورای هماهنگی اصولگرایان انتخاب کردیم و بعد از همه بررسی‌ها متوجه شدیم که این فرد آنطور که باید مسیر انقلاب را طی می‌کرد نکرد به همین علت از او کوتاه خواهیم آمد و این موضوع را بزرگان انقلاب بارها نشان داده‌اند که یک وقتی در یک انتخاباتی پای یک شخص به عنوان فرد اصلح آمده‌اند اما بعد که متوجه شدند که آن فرد اصلح نیست اولین انتقادهایی که به آن فرد گرفته شد از سوی جبهه انقلاب بوده است.

* برترین نمایندگان قم در دوره‌های گذشته چه کسانی بودند؟

ناطقی: مرحوم آیت‌الله یزدی مجتهدی با دید وسیع اجتماعی و سیاسی که در سال‌های اول انقلاب نماینده مردم شریف قم بود، مرحوم آیت‌الله آشتیانی شخصی که به شدت انسانی زاهد و متقی بود و کم پیدا می‌شود افرادی در مجلس باشد که تا لحظه آخر تواضع و اخلاق را بتواند حفظ کند.

آقای احمد امیرآبادی فراهانی هم فردی پر تلاش و فوق‌العاده مردمی بود و من بعید می‌دانم که نه تنها قم بلکه کشور بتواند نماینده ای همانند ایشان داشته باشد.

 

استوار: به برکت انقلاب و روحیه جهادی که در طول این سال‌ها داشته‌ایم قم نمایندگان بزرگواری را به خود زیاد دیده است.

مرحوم آقای ایرانی به‌عنوان یک شخصیت مردمی و پیگیر که در واقع به‌عنوان عالم دینی، مردمی بودن خودش را حفظ کرده بود و دغدغه معیشت و فرهنگ مردم را داشت.

آیت الله آشتیانی نیز که موفق شد سه دوره اعتماد مردم را جلب کند از نمایندگان نام دار در دوره‌های پیشین بود و اگر در دوره چهارم هم انصراف نمی‌داد باز هم مردم به ایشان رأی می‌دادند.

تمدنی بودن قم باید همیشه مورد توجه قرار گیرد و فرد نماینده در کنار تلاش برای توسعه قم باید به پیوست‌های تمدنی قم هم توجه داشته باشد و بیشتر نمایندگانی که در قم بودند در زمان خودشان خدمات زیادی داشتند و مردم ما هم قدردان زحمات هستند.

*اگر سخن پایانی دارید بفرمایید.

استوار: دشمن ابزار خود را فعال کرده تا مردم را ناامید کند، نمی‌گوییم مشکل نداریم اما افتخارات زیادی هم به قدمت تمدن خود داریم، افتخاراتی به بلندای تلاشی که جوانان ما می‌کنند؛ دشمن می‌خواهد با پایین آوردن مشارکت ابزار چانه‌زنی نظام را در تامین منافع ملی از نظام ما بگیرد، کسی که دم از ایرانی بودن می‌زند اما از طرفی مردم را ناامید می‌کند و موضوع تحریم انتخابات را مطرح می‌کند همانند کسی است که روی یک شاخه نشسته و به دنبال بریدن آن شاخه است.

هنگامی که مردم عرصه انتخابات نقش‌آفرینی می‌کنند، علاوه بر اینکه مسئولان کارآمدتری را وارد عرصه مسئولیت می‌شوند، آینده کشور را هم رقم می‌زنند و لازمه پیشرفت و ترقی کشور حضور مردم در عرصه‌ها و میدان‌های انقلابی، اجتماعی و سیاسی از جمله انتخابات است.

 

ناطقی: بنده هم کمال تشکر را از آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد دارم که این فرصت را ایجاد کرد تا باعث روشنگری بیشتر مردم شود؛ از همه مردم استان قم تقاضا دارم که در انتخابات اسفندماه شرکت کنند تا با حضور پر رنگ خود برگ زرینی از کتاب تاریخ انقلاب را رقم بزنیم.

پایان پیام / ۷۸۰۴

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه