تأمین منابع برای زیرساخت شهرک‌های صنعتی ضروری است

فعالان اقتصادی بخش خصوصی در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان با تأکید بر نقش زیرساخت‌ها در توسعه اقتصادی، بر لزوم تأمین منابع لازم برای تقویت و توسعه زیرساخت‌ها شهرک‌های صنعتی تأکید کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز، گفت: برای جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

محمدجواد امانی در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان، افزود: به‌موجب قانون دستگاه‌های خدمات رسان باید خدمات لازم شهرک‌ها را فراهم کنند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مکلف به تأمین منابع مورد نیاز ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی است.

وی گفت: ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد که ۳۸ مورد از این تعداد گازرسانی شده‌اند.

امانی ادامه داد: طبق دستورالعمل جدید، انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی منوط به پرداخت اعتبار به شرکت گاز است.

کاهش بودجه، انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی را با مشکل مواجه کرده است

نایب‌رئیس اتاق اهواز نیز در این نشست گفت: با توجه به کاهش اعتبارات و بودجه، امکان انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی با منابع استانی و داخلی امکان‌پذیر نیست.

شهلا عموری افزود: سرمایه‌گذاران باوجود سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی متأسفانه در مواردی به دلیل نبود زیرساخت و یا عدم دریافت خدمات برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه می‌شوند.

وی گفت: تأمین خدماتی همچون گاز، آب و برق در کنار کمک به تولید به اشتغال‌زایی استان نیز کمک می‌کند.

عموری افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی نمی‌تواند طبق قانون اعتبارات خود را خارج از محوطه شهرک خرج کند به همین دلیل امکان انتقال خط گاز را در خارج از محوطه شهرک ندارد.

مشکل انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی پیگیری می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: پیگیری‌های لازم برای رفع نقص دستورالعمل جدید نحوه انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی از سوی استان انجام می‌شود.

محمد راضی جلالی بیان کرد: دستورالعمل جدیدی در خصوص انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی از سال گذشته ارائه شده که در این قانون مشخص نشده اعتبار انتقال گاز به این شهرک‌ها باید از سوی چه دستگاهی پیگیری شود.

وی گفت: این موضوع باعث شده تا ۲ دستگاه شرکت گاز و شرکت شهرک‌های صنعتی برای انتقال گاز به واحدهای صنعتی در این مناطق دچار سردرگمی شوند.

راضی جلالی ادامه داد: به همین دلیل نامه‌نگاری لازم توسط استانداری خوزستان برای حل این مشکل انجام می‌شود و از طریق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز موضوع پیگیری می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: موضوع انتقال گاز به شهرک شماره چهار شهرستان دزفول که در این شورا مطرح شد به دلیل همین موضوع با مشکل مواجه شده که با مساعدت شرکت گاز راهکاری برای این موضوع مطرح شده است.

وی با اشاره به مشکل دیگری که شهرک‌های صنعتی دزفول با آن روبرو هستند، ادامه داد: کمبود زمین در این شهرستان از دیگر مشکلات سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این شهرک‌های صنعتی است.

راضی جلالی تأکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی برای دریافت خدمات باید قبل از توسعه شهرک‌ها برنامه خود را به شرکت‌های خدمات‌رسان اعلام کند.

وی گفت: برای اینکه این مشکل به‌صورت دائمی حل شود پیگیری قانونی برای نحوه خدمات‌رسانی شرکت‌های خدمات رسان به شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود.

۴۷.۵ درصد بازنشستگان خوزستان مشمول قانون سخت و زیان‌آور هستند

 مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: ۲۴۰ هزار بازنشسته در استان وجود دارد که ۴۷.۵ درصد آن‌ها مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند.

عبدالرضا روشنی افزود: یکی از مشکلاتی که برای اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد تقبل نکردن پیمانکار در پرداخت چهار درصد سهم خود به بیمه است.

وی گفت: شرکت‌های بزرگی همچون نفت و ملی حفاری ایران در خوزستان قبول کردند که چهار درصد حق کارفرما را برای پیمانکاران خود پرداخت کنند.

روشنی ادامه داد: طبق قانون، ۱۳ شغل مشمول قانون سخت و زیان‌آور هستند و در موارد دیگر نیز درصورتی‌که شرایط محل کار برای کارگر زیان‌آور باشد مشمول این قانون می‌شود.

وی اظهار کرد: برای حل مشکل پرداخت چهار درصد حق کارفرما نیاز به همکاری و تعامل بیشتر صاحبان صنایع است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان افزود: تأمین اجتماعی خوزستان ماهانه ۳۰ هزار میلیارد ریال به مردم خدمات می‌دهد.

وی گفت: برای بررسی مسائل و مشکلات اداره کل تأمین اجتماعی استان نیاز به برگزاری جلسات کارشناسی است.

ابلاغ تخصیص اعتبار گازرسانی به شرکت‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان نیز در این نشست، گفت: سال گذشته نامه‌ای به مدیران شرکت‌های گاز کشور ابلاغ شد که رساندن گاز به شرکت‌های صنعتی در صورت تخصیص اعتبار انجام شود.

نادر قلی زری میدانی اظهار کرد: درگذشته اعتباری برای انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌شد اما دیگر این اعتبار پرداخت نمی‌شود و شرکت گاز دیگر تعهدی در این خصوص ندارد.

وی گفت: حسب درخواست شرکت مادر تخصصی شهرک‌های صنعتی، اعتبار مربوط به انتقال گاز به این شرکت پرداخت می‌شود.

بنا به این گزارش طبق دستورالعمل جدید در صورت تخصیص اعتبار، شرکت گاز امکان ایجاد خطوط انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی را دارد.

پیش‌ازاین شرکت‌های خدمات‌رسانی همچون شرکت گاز موظف به انتقال گاز تا محوطه بیرونی شهرک‌های صنعتی را داشتند.

در این نشست مصوب شد مسائل و مشکلات انتقال گاز به شهرک‌های صنعتی استان و پرداخت چهار درصد حق کارفرما مشاغل سخت و زیان‌آور تا زمان حل این ‌مشکلات به‌صورت دائمی پیگیری شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه