یک پنجم انگلیسی ها به دنبال کار نیستند

براساس آمارهای رسمی دولت انگلیس، بیش از یک‌پنجم بزرگ‌سالان در این کشور بین نوامبر و ژانویه فعالانه به دنبال کار نبوده‌اند، وضعیتی که بحران کمبود نیروی کار را تشدید می‌کند.

اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرد: نرخ عدم فعالیت اقتصادی انگلیس در دوره ۳ ماهه نوامبر گذشته تا ژانویه سال جاری ۲۱٫۸ درصد بوده که بالاتر از آمار زمان مشابه در سال گذشته است. این بدان معناست که ۹٫۲ میلیون نفر بین ۱۶ تا ۶۴ سال در انگلیس نه شاغل‌اند و نه در جستجوی کار. این آمار نگرانی‌ها در مورد کمبود کارگر و نیروی کار که بر اقتصاد انگلیس تأثیرگذار است را افزایش داده است.

جمعیت افراد غیر شاغل و افرادی که فعالانه به دنبال کار نبودند در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافت؛ اما با پایان قرنطینه‌ها و کاهش محدودیت‌ها شروع به کاهش کرد.

اقتصاددانان گفته‌اند که نرخ عدم فعالیت اقتصادی انگلیس پایدارتر شده است و پیش‌بینی کننده رسمی دولت تأکید می‌کند که در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری، بیش از ۷۰۰ هزار نفر در حال حاضر غیرفعال یا بی‌میل به یافتن شغل هستند.

به گفته دفتر مسئولیت بودجه دولت انگلیس، حدود یک‌سوم از جمعیت غیرفعال در سن کار، بیماری طولانی‌مدت را دلیل اصلی عدم حضور در نیروی کار عنوان کردند.

انتشار این آمار منجر به آن شد که جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس هفته گذشته مجموعه‌ای از اقدامات را باهدف تشویق مردم به یافتن کار یا افزایش ساعات کاری در بودجه خود گنجاند. گروه‌های اصلی غیرفعال اقتصادی افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال، دانش‌آموزان، افرادی که از خانواده یا خانه مراقبت می‌کنند، افرادی که طولانی‌مدت بیمار یا ناتوان هستند و کارگران بازنشسته و دلسرد هستند.

طبق اعلام دفتر ملی آمار انگلیس، آخرین آمار نشان می‌دهد: تعداد افراد غیرفعال به دلیل بیماری در ماه‌های اخیر کاهش‌یافته است؛ اما بیشتر از تخمین‌های یک سال پیش باقی‌مانده است.

این گزارش می‌گوید: جمعیت افراد ۱۶ تا ۳۴ ساله که ازنظر اقتصادی غیرفعال شده‌اند، افزایش‌یافته است، اما تعداد افراد ۳۵ تا ۶۴ ساله کاهش‌یافته است. همچنین تعداد کلی افراد شاغل همچنان در حال افزایش است. درحالی‌که تعداد مشاغل خالی کاهش‌یافته است، تعداد مشاغل موجود هنوز بیش از ۱۰۰ هزار شغل بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است.

براساس آخرین ارقام دفتر ملی آمار نرخ بیکاری در سه ماه نوامبر تا ژانویه در ۳٫۹ درصد ثابت ماند که بسیار بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. رشد حقوق عادی، بدون پاداش، دوباره کاهش یافت، اما با نرخ ۶٫۱ درصد، همچنان ۲ درصد از تورم جلوتر است.

در ژانویه ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۰۳ هزار روز کاری به دلیل اعتصاب سراسری در انگلیس ازدست‌رفته است. فرصت‌های شغلی خالی از دسامبر تا فوریه ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۲۲۴ هزار مورد کاهش داشته است اما ۱۰۷ هزار مورد بیشتر از سطح قبل از کووید باقی‌مانده است.

نرخ بهره اصلی بانک مرکزی انگلیس در بالاترین سطح ۱۶ سال اخیر روی ۵٫۲۵ درصد باقی‌مانده است که به دلیل بالا بودن هزینه استقراض منجر به افزایش نرخ وام مسکن شده است، اگرچه بازده پس‌انداز نیز افزایش‌یافته است.

تحلیلگران پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است نرخ‌ها برای اولین بار در ماه ژوئن کاهش یابد، اما چهار وام‌دهنده بزرگ مسکن در انگلیس، یعنی هالی فاکس، نات‌وست، سانتاندر و کو-آپ بانک، این هفته نرخ‌های وام مسکن را افزایش داده‌اند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه