رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه 2024 سقوط کرد

انتشار داده‌های جدید اقتصادی آمریکا نشان داد پیش‌بینی‌های بدبینانه نسبت به‌کندی روند رشد اقتصادی برترین اقتصاد جهان درنهایت درحالی‌که تبدیل‌شدن به واقعیت هستند.

انتشار داده‌های تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه‌ماهه اول سال جاری تقریباً همه پیش‌بینی کنندگان را شگفت‌زده کرد. سه ماه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش قابل‌توجه رشد اقتصادی آمریکا همراه بوده و به پایین‌ترین حد طی دو سال اخیر رسیده است.

همین داده‌ها نشان داد که تورم، همان‌طور که توسط شاخص قیمت اصلی مصرف شخصی تولید ناخالص داخلی آمریکا اندازه‌گیری می‌شود، ۳٫۷ درصد بوده است، یعنی بالاتر از ۳٫۴ درصد مورد انتظار اقتصاددانان، شتاب گرفته است و دوره کوتاهی از تقاضای قوی و فشارهای پایین قیمت را مختل ساخته است؛ شرایطی که پیش‌ازاین زمینه خوش‌بینی نسبت به فرود نرم اقتصاد آمریکا را فراهم آورده بود.

برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی نرخ رشد سه‌ماهه سالانه ۱٫۶ درصد را نشان داده است که کمتر از پیش‌بینی‌های ۲٫۵ درصدی همه اقتصاددانان بود. این سقوط عمدتاً به کاهش سریع مصرف شخصی نسبت داده‌شده است که به‌جای ۳ تا ۳٫۵ درصد مورد انتظار، با سرعت کمتر از حد انتظار یعنی ۲٫۵ درصد رشد کرده است.

علاوه بر این، افزایش کسری تجاری مهم‌ترین فشار نزولی را بر رشد اقتصادی آمریکا از سال ۲۰۲۲ تاکنون وارد کرده است. این ارقام نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه شتاب پس از عملکرد اقتصادی قوی در سال گذشته است.

موجودی‌های تجاری برای دومین سه‌ماهه متوالی بر رشد تأثیر گذاشت و مصرف سرمایه خصوصی ضعیف باقی ماند. بااین‌حال، با حذف تأثیر موجودی‌ها، مخارج دولت و تجارت؛ فروش نهایی تعدیل‌شده براساس تورم به خریداران داخلی خصوصی که معیاری ضروری برای اندازه‌گیری تقاضای اساسی به شمار می‌رود با نرخ ۳٫۱ درصد افزایش یافت.

گزارش تولید ناخالص داخلی همچنین حاکی از افزایش قابل‌توجهی در هزینه‌های خدمات است که بیشترین میزان از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ تاکنون است که عمدتاً ناشی از هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و خدمات مالی است. اما هزینه برای کالاها برای اولین بار در بیش از ۱۲ ماه گذشته کاهش‌یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش خرید وسایل نقلیه موتوری و بنزین بوده است.

شیوع رکود تورمی که با افزایش هم‌زمان تورم و کاهش رشد اقتصادی مشخص می‌شود، چالش بزرگی را برای سیاست‌گذاران ایجاد می‌کند. درحالی‌که رکود معمولاً بانک‌های مرکزی را وادار به اجرای کاهش نرخ بهره می‌کند، رکود تورمی معمولاً و دست‌کم در اوایل آن، علی‌رغم تضعیف مسیرهای رشدTبا اقدامات پولی انقباضی همراه بوده است.

تحولات اخیر بازار مالی نشان‌دهنده افزایش به رسمیت شناختن این احتمال است. بااین‌حال، نکته قابل‌توجه این است که یکی دیگر از ویژگی‌های شیوع شرایط رکود تورمی یعنی افزایش بیکاری در آمریکا هنوز به فعلیت نرسیده است. بااین‌حال، بازار کار آمریکا در حال نرم شدن و مستلزم نظارت مستمر است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه